Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Humako met de Green genomineerd voor Glazen Tulp

"De kunst van het veredelen is het weggooien"

Tholen - De nominaties voor de Glazen Tulp, de Emmies en de Oscars in sierteeltland zijn bekend en een van de gelukkigen is The Green. De groen-witte Saintpaulia, veredeld en geproduceerd door kwekerij Humako, werd door de jury geprezen om diens uiterlijk, robuustheid en lange houdbaarheid. Ruud van Hulst, mede eigenaar van het bedrijf, was afgelopen donderdag op de veiling in Naaldwijk aanwezig om zijn product te promoten.


Ruud van Hulst met de Saintpaulia

De Saintpaulia is – net als de Bouvardia, waarin het bedrijf ook gespecialiseerd is – een moeilijke teelt. De planten zijn erg gevoelig en omdat The Green overal tegen lijkt te kunnen, maakt hem dat des te meer bijzonder. “Ik had laatst een vervoerder die zelf “even” aan het laden was, buiten in de regen. Normaal gesproken betekent dat het einde voor een Saintpaulia, maar van deze partij The Green bleef zowat alles goed”, aldus Ruud, die net klaar was met zijn pitch voor de jury. “Wanneer je met je hand de bloemen aanraakt, zijn ze de volgende dag bruin, zoals bij een gevoelige vrucht. En inderdaad, deze kun je bij wijze van spreken dubbel vouwen en er is nog niets aan de hand.”

Kunst van het veredelen
In zowel Bouvardia’s als in Saintpaulia’s is uitval niet ongewoon en soms een groot probleem. Bij Humako is dat naar eigen zeggen nihil. “Dat komt”, weet Ruud, “doordat wij alles in “ eigen” beheer hebben. Tot en met het ontwerp van cups en verpakkingen toe (wat zij samen met FloraCup en wederverkoper Thompson van de potten doen). Maar in deze van groter belang: de plant is werkelijk uniek omdat hij uit ‘eigen’ (uitbestede) veredeling komt. Hij is er net zo lang mee doorgegaan, totdat hij het voor elkaar kreeg de juiste eigenschappen vast te houden. De kunst van het veredelen is weggooien. Tijdig stoppen met producten, die niet 100% goed zijn en toegeven dat je een andere weg moet inslaan. Wij hebben zelf best een aantal moeilijke jaren gehad, maar hebben toch aan die filosofie vastgehouden. Nu wordt het volhouden beloond en – en dat is natuurlijk het mooist – hebben wij iets in handen wat niemand anders heeft.”


De jury in beraad, Kokodama (links onder) en Bloombites (rechts boven) pitchen hun nieuwe concepten en (rechts onder) de genomineerde planten bij elkaar op de bune.

Mooie resultaten
De nominaties worden alleen toegekend aan ideeën en noviteiten die al verkrijgbaar zijn en zich in de markt aan het bewijzen zijn. “Alles hierin is daghandel, en wij zetten een flink deel rechtstreeks af”, besluit Ruud. “Op de Fleuramour, hét planten en bloemen evenement op de Alden Biesen in België, verkochten de medewerkers van Flora Holland de planten voor prijzen die ongekend zijn in de Saintpaulia: 5 euro per stuk! Bovendien lukt het ons wekelijks 3 tot 4 duizend van de Green in alleen deze kleur weg te zetten en ook dat gebeurde vroeger nooit. Kopers gingen immers altijd voor een kleurenmix.”


Voor meer informatie:
Ruud van der Hulst
Humako Holding b.v.
Aalsmeerderweg 882b
1435 EX Rijsenhout
T: 0297-385457
E: humako@humako.nl
www.humako.nl