Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duurzame roos heeft 25% marktaandeel in Duitsland

"Duurzaamheid is belangrijker dan ooit", zo stelt Prof. Dr. Ingo Balderjahn aan de Universiteit Berlijn voor economische Trends en marketing tijdens een presentatie. "Een Duitser wil graag met een schoon geweten kunnen consumeren. Voor producten, die aan deze voorwaarden voldoen geeft hij graag meer geld uit dan aan een 'gewoon' product."




De trend naar meer duurzaamheid geldt ook voor snijbloemen. Fairtrade rozen in Duitsland hebben 25% marktaandeel van het totaal roos, blijkt uit een onderzoek van het Forum Fairer Handel. Het Ökolabel is van 9,3 miljoen naar 10,6 miljoen gestegen. Bovendien worden producten uit lokale productie steeds meer gevraagd. De herkomst van deze producten en de korte distributieafstanden van producent naar verkoopplek spreken de consument erg aan.
De consument koopt bewust

Uit onderzoek van het Demografische Instituut in Duitsland blijkt, dat de Duitse Lebensmitteleinzelhandel 4% minder omzet te vermelden heeft in de afgelopen jaren,maar 14% meer inkomsten. Reden hiervoor is dat Duitsers minder consumeren en bewuster inkopen. Duitsers kiezen bewuster voor levensmiddelen. Gezondheid en herkomst van het product zijn twee factoren, die steeds belangrijker worden voor veel consumenten. Een Duitser geeft graag meer geld uit voor een product waarbij hij als consument een goed gevoel heeft, volgens Ingo Balderjahn. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de verkoopcijfers van Fairtrade producten. Vanaf 2009 tot 2015 is dat van 8,6 miljoen euro naar 12,4 miljoen euro gestegen.

Klik hier voor het gehele bericht (FloraHolland)