Arthur Zwinkels, Fikona;

"Ficus niet verkopen als plant, maar als meubelstuk"

Tholen - “Misschien kan ik beter op een woonbeurs gaan staan dan op een plantenbeurs,”zegt Arthur Zwinkels, “want de ficus – en zeker de ficus op stam in grote pot maten – kun je ook prima zien als een meubelstuk. Het heeft allemaal met de perceptie van de klant te maken. Hij geeft wel 1000 euro uit aan een bankstel, maar voor een dergelijke plant, die in de meest fantastische vormen verkrijgbaar is en met een beetje goede wil jaren de huiskamer siert, is een paar tientjes in een tuincentrum al snel te veel.”


Arthur Zwinkels, gisteren op de FloraHolland Autumn Fair in Naaldwijk.

Regina
Zwinkels doet – naast enkele andere kwekerijen – de verkoop voor plantenkwekerij Fikona uit Lier in België. En dat is een uitdaging, want een ficus, en zeker een ficus in de grotere maten – valt nog te vaak buiten de radar van de consument. “Het eerste wat die (de consument) denkt is: ‘Hoe krijg ik dat ding thuis?!’ Winkels moeten daarop inspelen. Idealiter moet je hem, net als bij andere grote aankopen vaak gebeurt, kunnen aanvinken en dan thuis laten bezorgen. Zoals dat bij bijvoorbeeld een IKEA gebeurt. Maar er zijn talloze andere en ook chiquere winkels met artikelen voor het interieur waar onze ficus op stam uit de “Regina” lijn niet zou misstaan.”

Fikona heeft een breed assortiment groene planten in het assortiment, waaronder chamaedorea, buxus en enkele andere groene planten. Ficus op stam is echter de specialiteit en wordt onder een eigen label ‘Regina’ op de markt gezet – iets dat in de planten weinig voorkomt. Deze planten worden opgekweekt in Costa Rica, komen aan als stam en krijgen bij de kweker weer een groene kruin.



De handel loopt nu aardig, weet Zwinkels. Dat is vrij normaal aan het eind van de zomer. De mensen pakken het gewone leven weer op en willen, met het oog op het steeds herfstachtiger wordende weer, een groene plant in huis. Een tweede hoogtepunt in de handel valt altijd na de kerst, wanneer de kerstboom een gat achterlaat en een grote plant die mooi kan opvullen.

Verkoop stimuleren

Om de afzet verder te stimuleren, heeft de kweker al weer enkele jaren geleden de website Mynewplant.com gelanceerd. Daarop krijgt de consument informatie over zijn aankoop gepresenteerd en zijn tips en tricks te vinden voor wat betreft onderhoud. Ook is de kweker actief op Twitter en nu is men druk de consument de waarde van de plant voor het interieur aan het verstand te brengen. “De ficus ‘Regina’ is de Mercedes onder de Ficus planten. Het is nu zaak dat de consument dat ook ziet,” lacht Zwinkels.

Voor meer informatie:
Fikona
Arthur Zwinkels, sales
Tallaart 58
2500 Koningshooikt
E: arthur@fikona.be
www.fikona.be
www.mynewplant.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven