Siegfried van Bunnik – Bromelia specialist;

Bromelia's: eindeloos produceren is verleden tijd

Tholen - Siegfried van Bunnik runt, samen met zijn broer Bjorn en een betrokken team medewerkers, het familiebedrijf Bunnik Vriesea’s. Op een areaal van 75.000m2 en met een man of 40 personeel worden er elke dag duizenden planten afgezet. Bjorn is verantwoordelijk voor het teelt-technische gedeelte en Siegfried beheert het financiële plaatje. Daarnaast is op locatie in De Kwakel Bromelia Specialist gevestigd, de verkooporganisatie waarbij Bunnik Vriesea’s is aangesloten. Met vragen over de markt, de teelt en de ontwikkelingen in bromelialand zijn wij dan ook aan het juiste adres.


Siegfried van Bunnik tussen de planten

Markt
Om met dat eerste te beginnen - bromelia’s zijn vrolijke, kleurrijke planten, maar dat kan van de markt niet gezegd worden. Van Bunnik: “Ik ben een optimist, ik heb het mooiste vak van de wereld en zie de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Maar puur door de bril van de ondernemer gezien, zijn er toch wat puntjes van zorg. Ten eerste is de markt vandaag veel grilliger dan die van tien, vijftien jaar geleden. Kon je in het verleden produceren zoveel je wilde, nu is die klant veel kritischer, bestelt hij later en is het de consument die bepaalt. Daarnaast is de groei uit de markt en is die over de afgelopen vijf, zes jaar zelfs wat gekrompen. En dan hebben we het nog niet gehad over de prijzen... Maar,” gaat hij verder, “het echte probleem zit hem in iets anders. De mensen besteden hun euro’s anders. Hij heeft keuze zat: uit andere planten, jazeker, maar dat moet je veel breder zien. Het uitgavepatroon verandert. Mensen gaan bijvoorbeeld vaker op vakantie, zijn veel onderweg, gaan vaker uit eten – in een woord: er zijn eindeloos veel substituten.”


Kijkje op het bedrijf, in de verwerkingsruimte, bij de oppotmachine en tussen de karren die klaar staan voor vertrek.



Consumentgericht
Grote vraag is dus: hoe win je de consument (terug)? Wat wil die consument en wanneer je daar een idee van hebt, hoe vertaal je dat naar teeltprogramma’s? Vanuit die vragen is de Bromelia Specialist de markt gaan verdelen in zes verschillende consument-typen en probeert het al die groepen afzonderlijk te benaderen. “Neem bijvoorbeeld een stel wat al op leeftijd is, houdt van klassiek en stijlvol, het huis vrij heeft en niet om een paar centen verlegen zit. Dat is een totaal ander type als het jonge, hippe gezin met schoolgaande kinderen, druk druk druk, sporten, werken en geen tijd voor niets. Die zijn in hele andere dingen geïnteresseerd als die eersten en dus moet je die ook op een anders manier aanspreken.”

En zo zijn er nog een aantal. Bromelia Specialist heeft voor elke groep een video gemaakt, waarin de specifieke feel van iedere categorie naar voren komt. Hieronder twee voorbeelden (met opzet de twee hierboven omschreven categorieën)





De overige video zijn te bekijken op de website van Bromelia Specialist

Bromelia Specialist

Bunnik Vriesea’s is nauw met Bromelia Specialist verbonden. Van Bunnik: “Wij willen dat de klant geld verdient met ons product. Daarom leveren wij ook advies, komen wij met klant specifieke voorstellen (onze accountmanagers hebben uitgebreide kennis van category management in huis) en proberen wij veel met toegevoegde waarde te doen. Bovendien is in de organisatie veel kennis en kunde verzameld, wat zowel voor producent als consument voordelen heeft.”

Voor meer informatie:
Bunnik Vriesea’s/Bromelia Specialist
Siegfried Bunnik
Achterweg 11
1424 PN De Kwakel
T: +31 881262333
M: +31 6 21804428
E: siegfriedbunnik@bromeliaspecialist.nl
www.bromeliaspecialist.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven