Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
maar waarschuwt ook nog voor problemen

Royal FloraHolland ziet verbetering na logistieke chaos

"Het is nu half vijf en ik heb mijn bloemen nog niet binnen", zo klaagde de handel afgelopen tijd over logistieke chaos op Royal FloraHolland. De veiling komt nu met een update over 'de logistieke performance' en stelt dat 'de afgelopen weken een aanzienlijke verbetering van de aflevertijden op alle locaties gerealiseerd' is. 

Er is een stabieler proces gedraaid en de prognose van afleveren is gerealiseerd op alle locaties, dat geeft vertrouwen, vervolgt men. Daarmee zijn de bloemen en planten volgens de afgegeven eindtijden of soms zelfs eerder geleverd aan de kopers. Er is nog wel ruimte voor verbetering, zoals vermindering van de fouten. Specifiek voor Naaldwijk is 'hard gewerkt' aan betere voorspelbaarheid, stabiliteit en optimalisaties. Tegelijkertijd blijft het vinden van personeel in combinatie met een hoger werkaanbod op alle locaties een uitdaging.

Door een tekort aan personeel en meer aanvoer dan verwacht, was de druk op de logistiek op alle locaties de afgelopen periode heel hoog. Op de locatie in Naaldwijk, waar bij bloemen 100% de overstap is gemaakt naar een nieuwe manier van werken, waren in week 23 en maandag 13 juni problemen in de aflevering naar klanten. Dit werd met name veroorzaakt door IT-problemen en leidde tot onbegrip, frustraties en zorgen.

De veiling zegt te begrijpen dat te laat of foutief uitleveren van bloemen en planten grote consequenties heeft in de hele keten én dat die feedback bij de organisatie is aangekomen. Royal FloraHolland laat weten dat er veelvuldig gesproken is met kwekers en kopers via persoonlijk contact en dat men alle getroffenen met meer regelmaat op de hoogte gehouden heeft van de performance. Zorgpunten en suggesties die daaruit naar voren kwamen, worden ook opgepakt, belooft de veiling.

Marktsituatie
De marktsituatie en vooruitzichten voor de sector zijn helaas nog steeds zorgelijk. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de stijgende kostprijzen van grondstoffen, stijging van energieprijzen als gevolg van de Oekraïne-situatie, een verhoogd aanbod, meer aanbod op de klok en een lagere vraag uit de markt. Koopkracht en prijsvorming zijn onderwerpen op alle veilinglocaties die dagelijks voorbij komen en de sector raken. Een slechte logistieke performance helpt daar niet bij. De ontwikkelingen worden nauwlettend gevolgd en voor Royal FloraHolland geldt dat men er naar eigen zeggen 'alles aan doet om optimale prijsvorming te blijven realiseren.'

Blijven werken aan oplossingen
De veiling zegt te blijven werken aan oplossingen. De prestaties van afgelopen week geven op alle locaties goede hoop op verbetering. Royal FloraHolland doet er alles aan om de performance verder te verbeteren en de impact op de processen van kwekers en kopers te beperken. De actieve werving van nieuwe collega’s begint zijn vruchten af te werpen, al heeft de veiling ook te maken met uitstroom vanuit diverse redenen.

Tegelijkertijd zet men in op het oplossen van de issues en verder verbeteren van de performance op alle locaties, met een specifieke aanpak voor logistiek Naaldwijk. Het is voor de hele sector belangrijk dat kwekers met vertrouwen op alle locaties kunnen aanvoeren, zonder zorgen over het tijdig en correct afleveren van geveild product, stelt men. Kopers moeten erop kunnen rekenen dat hun aankoop tijdig en goed wordt afgeleverd.

De veiling werkt aan voorspelbaarheid en betrouwbaarheid. Na gesprekken met kopers, onder andere tijdens een tribune sessie, staan de volgende punten hoog op de agenda:

  • Bij Zoeken & Correctie; zorgen voor minder fouten, waardoor wachttijd vermindert en de en dienstverlening verbetert.
  • Verbeteren van de voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van afleveren.
  • Verbeteren kwaliteit van dienstverlening; o.a. minder fouten, meer gelijkmatig afleveren.
  • Verbeteren van het schouwen voor kopers; producten minder logisch opgesteld dan voorheen.

Schouwen verbeteren
De veiling erkent de problemen die inkopers ondervinden bij het schouwen in de nieuwe logistiek. Men zegt 'helaas' niet alles van vandaag op morgen op te kunnen lossen. Samen met de locatiecommissie Naaldwijk en andere betrokken klanten kijkt Royal FloraHolland naar mogelijkheden om het schouwen te verbeteren. De eerste voorstellen om hier verbetering in aan te brengen, belooft de veiling deze maand nog te presenteren.

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: