Tholen - Over het afgelopen jaar bedroeg de Duitse binnenlandse omzet in de bloemen- en plantenhandel meer dan 10 miljard euro. Dat is een record en ruim 9% meer dan in 2020, dat uiteindelijk over het gehele jaar een totaalbedrag van 9,4 miljard euro noteerde. Dat blijkt uit cijfers van BGI.
Afzet bloemen en planten breekt record
De voornaamste reden voor de groei zit hem simpelweg in het feit dat de consument meer uitgeeft. Echter, ook is het waar dat veel producten significant duurder werden verhandeld dan in voorgaande jaren. Deze bonus zou echter goeddeels weer zijn weggestreept tegen hogere kosten voor alle mogelijke benodigdheden, lockdowns en duurdere en wispelturige transportstromen.
De markt gesegmenteerd naar productcategorieën
Voor wat betreft het weer was het afgelopen jaar nat, maar bleven hittegolven achterwege.
De afzet groeide op alle productcategorieën, waarbij opvalt dat er niet speciaal één uitspringt. Dat geldt echter niet voor de verschillende verkoopkanalen, waar met name de online verkoop omhoog schoot. Of die groei – 400% voor potplanten, 100% voor snijbloemen – wordt doorgezet, is echter (nu men weer op vakantie gaat en winkels naar men hoopt weer permanent open zijn) de vraag.
'Alleen maar winnaars', maar de ene productcategorie is de andere niet
De cijfers voor wat betreft private uitgaven zijn echter spectaculair te noemen. Spendeerde de Duitsers de afgelopen jaren per persoon steeds gemiddeld 110 euro aan groen, het afgelopen jaar was dit 124 euro.
Dit en meer blijkt uit bevindingen van de BGI (Verband des Deutschen Blumen- Groß- und Importhandels), de Duitse tegenhanger van onze VGB, die e.e.a. uitgebreid op papier heeft gezet in een nieuwe uitgave van ‘clubblad’ Close to Green. Behalve cijfers kunt u er voorts lezen over trends, certificering, plastic en verpakkingen, Fair Trade en MVO.
Het rapport is hier in te zien.