Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
bevindingen RaboResearch

Wereldwijde export sierteelt en online verkoop groeien gestaag

De wereldwijde export van sierteelt is de afgelopen vijf jaar gestaag gegroeid, met een jaarlijks gemiddelde groei van 3,9 procent. Alle subcategorieën (snijbloemen, potplanten, perkplanten, bloembollen, vaste planten, sierheesters en bomen) hebben daaraan bijgedragen. Ook de online verkoop blijft stijgen, net als de aandacht voor duurzame productie. Dit blijkt uit de ‘World Floriculture Map 2021’, een kaart opgesteld door Rabobank in samenwerking met Royal FloraHolland.

Vijf jaar geleden veroorzaakten leveranciers uit Colombia, Ecuador, Kenia en Ethiopië een grote verschuiving in de internationale handel van bloemen, snijgroen en levende planten. "Sindsdien is er niet veel veranderd in de internationale handel. De wereldkaart van alle exportstromen in bloemen en planten bevat dezelfde landen als in 2015", vertelt Lambert van Horen, Senior Specialist - Fresh Produce bij Rabobank. Bedrijven in Colombia en Ecuador leveren aan de Noord-Amerikaanse markt, terwijl Keniaanse en Ethiopische producenten zich blijven richten op Europese markten. Nederland is nog steeds het belangrijkste centrum voor de bloemhandel en levert vooral sierteeltproducten aan de Europese markt. Nederlandse bloembollen daarentegen worden over de hele wereld geëxporteerd.

Verschuiving naar online detailhandel zet door
De coronapandemie zorgde voor grote problemen in de logistiek en beïnvloedt sinds begin 2020 ook sterk het consumentengedrag. "Uit marktonderzoek in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk en Duitsland blijkt de groei van online retailkanalen aan te houden", legt van Horen uit. Het Verenigd Koninkrijk is daarbij koploper. De online verkoop van potplanten en snijbloemen laat een gestage groei zien, ten koste van markten en bloemisten. De pandemie en de toename van online aanbieders stuwen deze groei op. "Vóór 2020 kende de online verkoop al een gestage groei, maar sindsdien is de e-commerce in een stroomversnelling geraakt."

Zeetransport neemt toe
In de afgelopen tien jaar is het gebruik van transport over zee toegenomen. Dit is het gevolg van de stijgende kosten van luchtvervoer en de groeiende bezorgdheid van grote detailhandelaren over de uitstoot van CO2 (scope 3-emissies). Bovendien veroorzaakte de coronapandemie enorme verstoringen van internationale passagiersvluchten, luchtvrachtprijzen en in de beschikbaarheid van zeecontainers. Logistieke dienstverleners moesten improviseren om snijbloemen in goede staat en binnen een aanvaardbare tijd op de plek van bestemming te krijgen.

Volgens Van Horen hebben al deze factoren ertoe bijgedragen dat het mondiale zeecontainervervoer van snijbloemen tussen 2015 en 2020 een totale groei van 40 procent laat zien.

Klik hier om het rapport te downloaden.

Publicatiedatum: