Nieuwe oplossing voor transportplanners om verwachte aankomsttijd nauwkeurig te berekenen

De geschatte aankomsttijd of Estimated Time of Arrival (ETA) is een cruciale hulp voor dispatchers/planners in transport en logistiek. Trimble komt vanaf nu met de TruETA-oplossing om ETA's met grotere precisie te berekenen voor organisaties die de Europese markt bedienen. Het systeem berekent de rijafstand, rekening houdend met het huidige en historische verkeer, evenals een aantal andere parameters, zoals de gemiddelde historische laad- en lostijden voor elke activiteit of de resterende rijtijd. Wanneer de uitvoering van een activiteit vertraging oploopt, worden alle geplande activiteiten van die dag herberekend. 

“De onderliggende data zijn de bepalende factoren voor de nauwkeurigheid van ETA berekeningen. TruETA bevat meer data dan ooit tevoren”, zegt Peter Huysmans, algemeen directeur Trimble Transport & Logistics Europe. Om deze innovaties te leveren, integreert Trimble Transport & Logistics met een volledige suite van Trip Management-services van Trimble MAPS. TruETA berekent de route op basis van de geo-positie van zowel de huidige locatie als de bestemming van het voertuig, waarbij rekening wordt gehouden met alle relevante voertuiginformatie, zoals lengte en gewicht, evenals mogelijke weg- en omgevingsbeperkingen voor vrachtwagens.

Integratie van rij- en rusttijden
Er wordt rekening gehouden met rijtijden en rustpauzes. In heel Europa moeten eisen met betrekking tot maximale rijtijden, verplichte pauzes en rusttijden worden gevolgd om te voldoen aan overheidsvoorschriften en de business van klanten. “De rij- en rusttijden kunnen ook van invloed zijn op het schema. Zelfs als een chauffeur slechts 50 kilometer verwijderd is van zijn bestemming kan het zijn dat hij eerst moet pauzeren vanwege een eerdere file bijvoorbeeld. De aankomst van de chauffeur kan hierdoor worden vertraagd”, legt Huysmans uit. Gedurende de hele reis worden realtime gegevens verzameld en gesynchroniseerd met het voertuig dat de route aanpast en de ETA bijwerkt wanneer onverwachte stops kunnen optreden.

Een aanpasbare gebruikersinterface
Tijdens de ontwikkeling van TruETA voor Europa heeft Trimble speciale nadruk gelegd op het zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken van het systeem. Dispatchers/planners kunnen alle informatie vinden die ze nodig hebben via de aanpasbare FleetCockpit-interface, die de positie van elke vrachtwagen op een kaart weergeeft. De kleuren groen, geel en rood geven respectievelijk wegen aan waarop het verkeer vlot doorstroomt, gebieden met vertragingen en trajecten met files. Ook de actuele weersomstandigheden kunnen met een muisklik worden bekeken. Mocht er onverhoopt iets gebeuren, bijvoorbeeld omdat de chauffeur van route verandert, dan kan het systeem de coördinator ook informeren via een optionele alert en notificatie.

Bijdragen aan een groter concurrentievermogen
Transport- en logistieke bedrijven hebben lange tijd te maken gehad met zware concurrentiedruk, die in veel gevallen is verergerd tijdens COVID-19. Gezien deze situatie meent Peter Huysmans dat digitalisering steeds belangrijker zal worden voor de toekomstige levensvatbaarheid van logistieke bedrijven: “In plaats van veel tijdrovende en foutgevoelige telefoontjes met de chauffeurs, houdt TruETA de dispatchers/planners altijd met
één klik van de muis op de hoogte en kunnen ze deze informatie ook delen met klanten. Hierdoor kunnen bedrijven hun processen optimaliseren en hebben ze tegelijkertijd een voorsprong op de concurrentie.”

Voor meer informatie:
Trimble Transport & Logistics
+1 408 481 8000
www.trimbletl.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven