Martin Stolze groeit, ook in de groenten

Tholen - De overname door Kind Technologies moet Martin Stolze naar een nog hoger plan tillen, is de bedoeling. Eén van de mensen die dat moet gaan verwezenlijken, is Bram van Paassen, verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten binnen Martin Stolze waaronder de verkoop en de verhuur vallen. In dit interview vertelt Bram het een en ander over de trends die hij momenteel ziet in de tuinbouwmarkt.

De driekoppige directie: Wido Kruijswijk  – verantwoordelijk voor de techniek, Bram van Paassen – verantwoordelijk voor de sales en Laura Diepeveen – verantwoordelijk voor de operatie

Gekkenhuis
In verband met de huidige perikelen in de energiemarkt ziet Bram dat enkele klanten wat voorzichtiger worden. “Ze spreiden hun investeringen, in de tijd gezien.” Maar het blijft net als afgelopen ander halfjaar een ‘gekkenhuis’, maar dan in de positieve zin van het woord. “De afzet in Nederland groeit keihard en het buitenland nog harder.”

Het bedrijf Martin Stolze doet vooral automatisering in potplanten. “Naar de VS en Canada gaat tegenwoordig echt veel handel, vooral de standaardproducten, zoals de EasyMax transportbanden (koppelbanden), rollerbanen en oppotmachines. In Nederland zie je steeds meer projecten – op maat gemaakte automatiserings-oplossingen.”

Het grote verschil is dat de EasyMax-transportbanden mobiel zijn – je kan ze zelf optillen en ergens anders neerzetten – terwijl bij maatwerkprojecten de transportbanden worden vastgezet in de kas. “Zo kan je via het scherm op de schakelkast zelf bepalen hoe de routes van de potten door de kas lopen.”

Meer richten op groentetelers
Naast de sierteelt wil de firma zich ook meer richten op groentetelers en verpakkingscentra, daarom is ook Rob van Adrichem binnengehaald, die 50 procent van de tijd voor KOAT werkt en 50 procent voor Martin Stolze. Het is kenmerkend voor de groei van het bedrijf in de groentesector; waar dat eerst nog tien procent van de omzet uitmaakte, is dat inmiddels gestegen naar twintig procent. En ook het bedrijf als geheel groeit goed: het is inmiddels een jaar na de overname, en er zijn sindsdien twintig nieuwe medewerkers bijgekomen, waaronder drie nieuwe engineers.

Automatisering in sierteelt...
Een van de trends die Bram, met name in de Nederlandse sierteelt signaleert, is de steeds verdergaande automatisering. Dat heeft volgens hem veel te maken met het duurder en schaarser worden van arbeid. “Daarbij willen telers niet meer 60 uur per week werken als het ook in 40 uur kan met behulp van automatisering. Daar ontzorgen wij ze in.”

Ook moet alles sneller en stiller. “Kwekers investeren om de werkomstandigheden van hun personeel te verbeteren voor de gezondheid van het personeel wat uiteindelijk ook resulteert in een hogere productiviteit.”

… en groenteteelt en verpakkingscentra
De groenteteelt heeft het momenteel zwaar te verduren, met als grote oorzaak de huidige energiecrisis. “Enkele telers laten nu hun kas, of een deel van de kas leegstaan, dus die zijn erg voorzichtig met investeren in automatisering op het moment. Toch zijn er wel kansen voor een bedrijf als Martin Stolze, volgens Bram.

"Neem nu het aantal mensen dat rondloopt in een verpakkingscentrum, dat zijn ongelofelijke aantallen. Daar kunnen wij met onze verpakkingslijnen, inspectiebanden en andere automatiseringsoplossingen veel betekenen voor onze klanten."

Ook gaat men momenteel de boer op met robotisering. "Onze zusteronderneming Crux Agribotics heeft de SortiPack, deze laten we zien zodat mensen een idee krijgen wat de mogelijkheden zijn. Zo’n Sortipack kan worden ingezet bij producten als komkommer, witlof, tomaat, mango, paprika en puntpaprika.”

Op naar de toekomst
Genoeg kansen dus, ook voor de toekomst. Waar ziet Bram het bedrijf over tien jaar? “We gaan steeds meer de hightech-kant op, meer data gestuurd en meer robotisering. Maar de transportbanden en oppotmachines zullen nooit verdwijnen. Alleen zal alles nog verder doorontwikkeld worden, waardoor er nog minder handen nodig zijn in de kas, de schuur en de verpakkingscentra zodat de ondernemer nog verder wordt ontzorgd.”

Service is daarbij van groot belang, aldus Bram. “Als leverancier van automatisering is service en kwaliteit het belangrijkste wat je te bieden hebt. En dat wordt de komende jaren alleen maar belangrijker. Bij ons werkt het zo: als een kweker stilstaat, moeten wij daar direct op kunnen schakelen; die klant moeten we ontzorgen, ervoor zorgen dat hij meteen weer kan draaien. Want als hij nu stilstaat, moet hij nu geholpen worden, niet over drie dagen. En dat geldt ook voor het buitenland, waar we met dealers werken. Wij werken alleen met dealers die ook service kunnen verlenen.”

Jubileum
Vanwege de uitbreiding is het kantoorgedeelte verhuisd naar de Leemolen 23 in De Lier. Daar is voldoende ruimte voor de afdelingen R&D, besturingstechniek, sales, marketing en administratie. Voor de stagiaires die bij Martin Stolze werken en leren is er een demoruimte ingericht. Eerder dit jaar is ook de  afdeling transportbandenbouw intern verhuisd; de afdeling is efficiënter en het werkt prettiger met meer ruimte.

Dit jaar bestaat Martin Stolze 30 jaar. De ontwikkeling van dit bedrijf willen ze in de huisstijl laten zien. Dus … tijd voor een nieuw logo.  De tagline ‘move to grow’ staat voor al deze ontwikkelingen binnen Martin Stolze en voor hun klanten. 

Voor meer informatie:
Bram van Paassen
Martin Stolze
Leemidden 6
2678 ME De Lier
T +31(0)174 527 338
M +31(0)6 15865447
www.martinstolze.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven