Het recent gevormde Strategisch Management Team van Invaro, bestaande uit CFO Jurjen Brouwers, COO Perry van Es en CEO Gerben Schouten, stond aan de basis van een verandertraject, welke het bedrijf in het afgelopen jaar heeft doorgemaakt. Dit traject hield onder meer in dat alle activiteiten van Bercomex en Schouten gecentraliseerd werden in de hoofdvestiging in Hoorn en enkel nog een engineeringsafdeling in Kampen bleef. Ook volgde er een financiële herstructurering.
V.l.n.r. Gerben Schouten (CEO), Jurjen Bouwens (CFO) en Perry van Es (COO) Foto: Daniel de Haan
Invaro is de overkoepelende holding van Bercomex, Schouten en Invaro Services & Supplies, en heeft al ruim tachtig jaar ervaring met het sorteren en verwerken van pootaardappelen, bloembollen en bloemen. Na een roerige fase koos het bedrijf voor een koerswijziging, die mogelijk werd doordat nieuw kapitaal in het bedrijf werd geïnvesteerd. Hierdoor ontstond meer ruimte voor ondernemen en de professionaliseringsslag die men het afgelopen jaar gemaakt heeft, heeft naar eigen zeggen geresulteerd in een hernieuwde, verbeterde en solide organisatie.
Standaardisatie
Verder maakt de standaardisatie van de sorteer- en verwerkingsmachines deel uit van de professionaliseringsslag. Invaro stapt over op een basis van standaardconcepten. Klanten behouden de mogelijkheid om een scala aan eigen keuzes te maken om zo – samen met de specialisten van Invaro – tot de beste oplossing te komen voor de verwerking van hun product. Deze klantgerichte gestandaardiseerde werkwijze past ook bij de ontwikkelingen van de huidige tijd, waarin bedrijven in de agri- en hortisector steeds groter zijn geworden.
"De keuze voor meer standaardisatie maakt het mogelijk om zowel onze inkoop als het productieproces verder te optimaliseren", licht Gerben Schouten toe. "Hierdoor wordt onze leverbetrouwbaarheid groter en de levertijd sneller. Ook kunnen we onze voorraden nu nog beter sturen en op peil houden, al zijn we daarvoor ook afhankelijk van derden. De beperkte beschikbaarheid van materialen en grondstoffen, als gevolg van de coronacrisis, zorgt in onze sector momenteel nog voor leveringsproblemen. Maar doordat we onze interne organisatie goed op orde hebben kunnen we hier wel zo adequaat mogelijk mee omgaan. Tot slot geeft standaardisatie het voordeel dat onze service en dienstverlening nog beter te organiseren zijn, met altijd de juiste onderdelen en vakbekwame service engineers snel bij onze klanten."
Voor meer informatie:
Invaro Group
www.invarogroup.com