Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Catherine Dawson, Melcourt:

"Het wordt een uitdaging om het 'turfgat' op te vullen"

Al twee decennia lang stimuleert de Britse overheid een vermindering in het gebruik van turf voor de commerciële en lokale tuinbouw. Maar nu het Ierse bedrijf Bord na Mona heeft besloten geen turf meer uit eigen land te halen, realiseert men zich dat het einde nu echt in zicht is. "Afhankelijk van de tijd wordt het een uitdaging om het gat op te vullen dat door turf wordt achtergelaten," zegt Catherine Dawson (foto) van Melcourt, een Britse producent van turfvrije groeimedia. Dit bedrijf is een relatief kleine speler op de markt, maar zeer actief in de Growing Media Association en actief betrokken bij de zoektocht naar nieuwe duurzame alternatieven.

Enkele cijfers
In 2010 heeft de Britse overheid verschillende doelstellingen bepaald om het gebruik van turf te verminderen. Zo is het de bedoeling dat amateur tuiniers in 2020 helemaal geen turf meer gebruiken, en commerciële telers in 2030. Maar hoe is het gebruik van turf veranderd door de jaren heen? In een rapport uit 2020 van Coventry University, waarin de problemen bij het verminderen van het gebruik van turf worden onderzocht, worden verschillende cijfers gepresenteerd over de verandering in het gebruik ervan.

"Over het algemeen (de detailhandel en professionele sector gecombineerd) is de hoeveelheid turf in groeimedia verminderd van 94% in 1999 naar 62% in 2011, 57% in 2012 en bleef daarna hangen op 55-56% (56% in 2015). Bewijs toont aan dat er een gestage lijn naar beneden is en dat het gebruik nu op 50% ligt." Daarnaast zijn de alternatieven voor turf in groeimedia toegenomen. "Over het geheel genomen is het aandeel van turfalternatieven in groeimedia toegenomen van 6% in 1999 tot 38% in 2011 en 45% in 2013 en 2014."

Toenemende vraag naar alternatieven
Ook bij Melcourt zien ze een toename in de vraag naar alternatieven in groeimedia. "Het bedrijf is opgericht in 1983. We hebben nooit turf verkocht, maar we verkochten wel producten die gebruikt konden worden om turf te verbeteren. In die tijd was er nog geen discussie over het gebruik van turf, maar zodra die begon, eind jaren '80, besloot de oprichter om groeimedia te gaan produceren en zo een gebruiksklaar product te leveren in plaats van een toevoeging. We hebben 10 jaar besteed aan het ontwikkelen van alternatieven en in 2001 hebben we ons assortiment Sylvamix gelanceerd voor de professionele sector. In de loop der jaren hebben we de vraag steeds zien toenemen."


Klik hier voor de telersbrochure van Melcourt.

De consumentenmarkt bloeit
In 2014 ging Melcourt hun producten met dezelfde kwaliteit ook aan de detailhandel aanbieden en daardoor werd de vraag snel veel groter. "Ons consumentenassortiment is zeer sterk gegroeid in de afgelopen jaren. We verkopen daar zelfs meer aan dan aan de professionele sector." Een belangrijke reden voor deze toename in de vraag naar turfalternatieven in groeimedia was de doelstelling van de overheid voor amateur tuiniers. Een aantal toonaangevende telers werden klant bij ons en toonden aan anderen aan dat de commerciële, volledig turfvrije productie echt mogelijk was.

Vooral vorig jaar zag Melcourt een enorme toename in de vraag. "In 2020 zaten veel mensen thuis vanwege de pandemie en werd het VK 3 miljoen tuinierders rijker. Eerst online en later met de opening van de tuincentra in mei zagen we een enorme toename in de verkopen aan de detailhandel."

Ook voor dit jaar zijn de verwachtingen van Dawson hoog. "Nu we het grote tuinseizoen ingaan en de tuincentra open zijn, verwachten we dat de verkopen net zo goed zullen zijn als vorig jaar. Ook online, compost is een duur product om te versturen, gaat het goed met de verkopen en mensen lijken het niet erg te vinden om meer te betalen zodat het thuis wordt bezorgd."

Uitdaging om het 'turfgat' te vullen? 
Melcourt is heel actief in de Growing Media Association en zeer betrokken bij het zoeken naar nieuwe, duurzame alternatieven. Volgens Dawson is het zoeken naar alternatieven en voldoende alternatieven de uitdaging voor het komende jaar. "Bord na Mona is gestopt met het onttrekken van turf aan hun land, maar er is nog voldoende voor dit jaar. Afhankelijk van de tijd wordt het een uitdaging om het gat op te vullen dat door turf wordt achtergelaten. Bij Melcourt maken we ons geen zorgen, omdat we de materialen kunnen krijgen die we willen, maar als nationale sector wordt het wel een uitdaging." Daarom is Melcourt op zoek naar nieuwe, duurzame alternatieven. "Als mensen de mogelijkheid zien, kan er veel worden gedaan en dat is hoe vooruitgang ontstaat, toch?"

Webinar
Wie meer weten over alternatieven voor turf kan zich aanmelden voor een webinar op 10 maart, dat wordt georganiseerd door het Chartered Institute of Horticulture. Tijdens dit webinar geeft Dawson haar inzichten over groeimedia in het VK in 2021.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden. 

Voor meer informatie:
Melcourt
Catherine Dawson
www.melcourt.co.uk

Publicatiedatum: