Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patrick Bauwens, Aucxis

“De klok is nog altijd de beste tool om de juiste referentieprijs te bepalen”

Tholen – Het Belgische Aucxis is in 26 verschillende landen wereldwijd actief en staat in de Nederlandse en Belgische bloemen- en AGF-sector vooral bekend om haar systemen voor veilingen. “Veilingautomatisering is slechts één van onze business units”, vertelt Patrick Bauwens van Aucxis. “Daarnaast hebben we nog een business unit voor onze regelaar voor de lange bewaring van appelen en peren: daarin werken we samen met Van Amerongen uit Tiel. En onze jongste Business unit is RFID: deze oplossingen worden onder andere gebruikt om producten te kunnen volgen, zoals groenten van de teler tot in het schap van de supermarkt.”


Patrick Bauwens

Kloksysteem
“Het kloksysteem wordt inmiddels wereldwijd gebruikt, maar is nog niet overal zo populair als in West-Europa en met name in Nederland en België. Niet alle producten worden via de klok verkocht, maar bijvoorbeeld ook via contracten. De klok is echter nog altijd de beste tool om de juiste referentieprijs te bepalen, waardoor ik ervan overtuigd ben dat de klok zeker een toekomst blijft hebben”, stelt Patrick. “Buiten Europa was de eerste grote veiling met kloksysteem, de Braziliaanse bloemenveiling. Dit systeem hebben ze gekopieerd van de Nederlanders en met succes, de veiling is tot op de dag van vandaag in gebruik.”

Implementatie op afstand
In West-Europa is het veilsysteem al zo ver doorontwikkeld dat er al tientallen jaren op afstand gekocht kan worden. Vanuit de huiskamer of vanuit een kantoor kunnen kopers hun producten kopen en iedereen vindt het normaal dat het op deze manier gaat. “Recent hebben we in Saudi-Arabië een nieuw veilingsysteem geïnstalleerd in de grootste dadelveiling van het land. Ondanks het coronavirus en alle maatregelen waar we rekening mee moesten houden, is het ons gelukt om het systeem te implementeren voordat het dadelseizoen begon. De hele implementatie hebben we op afstand gedaan vanuit onze kantoren in België en niet bij de klant op locatie”, zegt Bauwens.


LED-wand Veiling Rhein Maas

Bedrijven begeleiden
“In een normale situatie komt een potentiële klant naar België en bezoeken we samen een veiling om de behoefte te bepalen. Wil de klant alles virtueel of willen ze een veilzaal? Als alle vragen gesteld en de plannen gemaakt zijn, komt de klant naar België voor een opleiding en gaat ons team ter plaatse om alles te installeren en de mensen daar op te leiden. Ook de eerste week van de verkoop zijn onze mensen ter plaatse voor support”, legt Patrick uit. “Om bedrijven te begeleiden bij de overstap op een nieuw klokverkoopsysteem, werken we regelmatig samen met oud-directeuren van veilingen. Als ervaringsdeskundigen kunnen zij een nieuwe klant vaak goed adviseren over hoe een veiling dient te werken”


Kosmos scherm voor de koper

Kosmos
Het systeem van online veilen is dus al meer dan 10 jaar gekend, en sinds internet overal en altijd beschikbaar is, is het belang ervan alleen maar toegenomen. “Deze trend zal zich in de komende jaren blijven voortzetten, al moeten we de kracht van een veilzaal niet onderschatten. In de veilzaal krijgen kopers het idee hoe de markt loopt. Ook het groot sociaal aspect speelt mee, doordat je contact kan hebben met collega kopers. Toch krijgen we steeds vaker vraag naar virtuele veilingen. Om op deze trend in te spelen, hebben we twee jaar geleden ingezet op een nieuw platform: Kosmos. Deze oplossing in de cloud is zeer laagdrempelig in gebruik. De koper hoeft enkel naar een bepaalde website te gaan en kan beginnen met kopen. In juni 2019 was Kosmos volledig klaar voor gebruik”, aldus Patrick.


Kosmos scherm voor de veilmeester

“Kosmos dekt de behoefte van de markt door te kopen op de klok via je smartphone, laptop of tablet. Door de internationalisering van de markt is het zeer aantrekkelijk om op deze manier kopers aan te trekken. Op deze manier zijn er geen drempels meer om te kopen. Ook in België en Nederland zijn we volop met de groenten- en fruitveilingen aan het praten  om Kosmos te implementeren. We verwachten dat binnen één tot twee jaar een aantal van deze veilingen ook met Kosmos gaan werken. Tevens blijven we verder investeren in Kosmos door er ook contract- en webshopverkoop aan toe te voegen. We willen het Kosmos -systeem blijven aanpassen volgens de wensen van de markt, zodat we steeds een innovatieve en moderne oplossing aan kunnen bieden”, besluit Patrick.

Voor meer informatie:
Patrick Bauwens
Aucxis
Zavelstraat 40
9190 Stekene, België
+32 (0)3 790 17 17
info@aucxis.com    
www.aucxis.com