Dennis & Willem Liefting

"Nog nooit zo goed gedraaid"

Tholen - Vanuit hun box in Aalsmeer beleveren Willem en Dennis Liefting een grote groep Nederlandse bloemisten. En nog nooit werd zoveel omzet gedraaid als dit jaar: niet alleen is de Nederlandse bloemist, als een van de weinigen in Europa, tot nog toe "gewoon" open gebleven, ook is de handel op een ongekend niveau blijven doorlopen. Nu is de markt misschien iets tammer, maar het moet raar lopen wil men geen records gaan breken.

Met vier man sterk koopt Dennis, samen met drie collega's, alle dagen in voor zijn vaste klanten. Dat zijn een kleine honderd bloemisten, meest uit de omgeving van Amsterdam maar ook ver daarbuiten tot aan Groningen en Terneuzen aan toe. Een deel van het product wordt ingekocht op basis van een vooraf geregistreerde vraag, het merendeel, misschien wel 80%, is ingekocht op gevoel. De aankopen staan vervolgens direct in de webshop van waaruit klanten kunnen bestellen, en ook kunnen deze naar believen in de box neuzen. "Er zijn erbij die in de loop van de middag of zelfs ’s avonds nog komen, omdat ze voor de volgende dag nog wat extra product of nog iets bijzonders willen hebben. Ik wil daarom altijd een ruime voorraad hebben."

Vader Willem begon op de kop af 53 jaar, toen 14 jaar oud, mee te draaien in het handelsbedrijf van zijn vader. Dat was het begin van een leven als bloemenhandelaar, een virus waarmee hij later ook zoon Dennis zou aansteken. Eerst zat hij veel op Duitsland en Denemarken, een klein decennium terug werd de focus verlegd naar de Nederlandse bloemist. Na een leven lang om 4 uur opstaan doet Willem het nu iets rustig aan en leidt Dennis het bedrijf. Willem komt meestal om een uur of 8, als Dennis en collega’s het leeuwendeel van de bloemen en planten al ingekocht hebben. Met nog eens 5 of 6 man op de vloer zorgen ze dat alle product hun weg naar de klant vindt en andersom.

Op tijd drukken
Inkopen doen de heren niet langer vanaf de tribune maar vanuit de eigen box. Wat men uit de veilinghal heeft meegenomen is de veilingknop, een drukknop in de rand van de tafel. Een tik op de spatie werkt ook maar dit is sneller, weet Dennis, “het zal een fractie, misschien maar een duizendste van een seconde zijn maar toch merk je dat”. Vanaf een uur of vijf 's ochtends loopt men de klantwensen en het dagaanbod langs, om 6 uur gaat de handel van start. Afhankelijk van de dag is men dan 2, 3 of zelfs 4 uurtjes bezig, vervolgens is het bijspringen beneden en ondertussen bellen de klanten de hele dag door met vragen.

Webshop
Het belang van een degelijke webshop is vandaag de dag een must, weet Willem. “Misschien waren we wel gewoon failliet gegaan, misschien waren we er wel helemaal niet meer geweest, als we toen 15 jaar geleden niet onze eigen webshop lanceerden.” Liefting was er een van de eersten mee en sinds die tijd zitten de heren Liefting er scherp bovenop. Twee jaar geleden werd een geheel nieuwe webshop gelanceerd, de Advisor 3.0, en onlangs nog werd weer werd een nieuwe, verder geüpdatet versie geïnstalleerd.

Extra paar handen
Hoewel ze samen straks wel honderd jaar ervaring in de handel hebben, is 2020 toch weer een geheel nieuw hoofdstuk. “Ik ben verbaasd dat het maar blijft lopen”, zegt Dennis. “De omzet komt misschien wel 20% hoger uit dan vorig jaar”, volgt Willem. Met een half oog kijken ze naar de boxen rondom, wie weet volgt in de nabije toekomst een uitbreiding. Bovendien kunnen een paar extra handen geen kwaad, dus zoekt iemand een leuke uitdaging in een groeiende en (eigenlijk altijd) bloeiende handel – dat hij/zij een mailtje stuurt!

 

Voor meer informatie:
Willem Liefting
Legmeerdijk 313
1431 GB Aalsmeer
M: 0653146635
E: info@willemlieftingvof.nl
www.willemlieftingvof.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven