De evenementenbranche is een van de sectoren die het hardst geraakt is door corona. Zo is in het organiseren van (internationale) beurzen het afgelopen jaar precies 0 euro omzet gedraaid. We spraken met Dick van Raamsdonk, die met zijn bedrijf HPP Exhibitions al 35 jaar overal ter wereld beurzen organiseert. Met mogelijk als uitzondering het jaar volgend op 9/11 heeft hij nooit een vergelijkbare financiƫle tegenslag meegemaakt. "Maar we kijken vooruit. Voor 2021 hebben we de agenda opgemaakt en we staan klaar om bij groen licht uit de startblokken te schieten."
Dick van Raamsdonk, hier op de Agriflor 2018 in Quito (Ecuador).
De impact van COVID-19
Nu men noodgedwongen ook de IFTF, zoals traditioneel gepland voor november in Vijfhuizen, aan zich voorbij moet laten gaan, staat de teller voor heel 2020 op exact nul shows. Dit heeft geresulteerd in een situatie die de gedachten van Raamsdonk terug doen gaan naar 2001. "Toen op 11 september van dat jaar de vliegtuigen in de Twin Towers vlogen, waren wij in de stad de World Floral Expo aan het opbouwen. De show ging toen niet door, maar voor ons bleek dat het begin van een bijzonder lastige tijd. Voor een tijdje reisde bijna niemand meer en hoewel we shows bleven organiseren, werden die nauwelijks bezocht. De situatie is nu anders, met helemaal geen shows is het natuurlijk nog beroerder, maar de financiƫle terugval die we toen meemaakten is min of meer vergelijkbaar."
Meerwaarde van fysieke beurs
De afgelopen maanden werden overal in de wereld (internationale) beurzen en bijeenkomsten opgeschort. Creatief probeert men links en recht alternatieven te vinden, maar feitelijk is dat domweg onmogelijk. De twee karakteristieken die een handelsbeurs tot een handelsbeurs maken zijn persoonlijke ontmoeting en het presenteren van het product. Niettegenstaande alle goedbedoelde initiatieven en technische mogelijkheden zijn beide factoren essentieel en niet door visuele alternatieven te vervangen.
Sterk nog, over de afgelopen jaren heeft Dick het belang van beurzen juist zien toenemen. "Hoe meer we in een digitale wereld terecht komen, hoe meer nood er lijkt te bestaan aan echt contact. Een beurs is veel meer dan zaken doen en het uitwisselen van informatie, het sociale aspect is zeker zo belangrijk. Mensen willen elkaar zien, willen met elkaar praten. Als de huidige tijd ons iets laat zien is het wel dat, en ik hoop dat deze situatie wat dat betreft op termijn de evenementenbranche juist in de kaart zal spelen."
2021
Nu is het hopen op betere tijden. Voor volgend jaar heeft hij in principe de planning rond. "Het organiseren van beurzen is wat wij doen, waar we in geloven. Zodra dat weer kan zijn wij er dan ook klaar voor. Vooralsnog hebben we alle deelnemers aan alle shows die we hebben moeten aflassen een 'gratis' plaatsje kunnen beloven voor de volgende editie, maar dat kunnen we niet voor eeuwig blijven doen. En nu terug naar normaal, naar het nieuwe normaal dat het oude normaal is, en wel ASAP."
Voor meer informatie:
HPP Exhibitions
www.hppexhibitions.com