Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Horticulture Services bouwt nieuwe kas voor Kwekerij Zijdezicht

Tholen - In De Lier, Westland, heeft Kwekerij Zijdezicht een nieuwe kas gebouwd. Deze is tegen de bestaande kas aangebouwd, waarmee het nu een geheel vormt en waarin de kweker as we speak zijn eerste rondje chrysanten draait.

Het project is gerealiseerd door Horticulture Services bv (HCS) en de bouwers zijn er trots op. “Dit is het eerste project dat wij op deze manier gerealiseerd hebben”, vertellen eigenaar John Torenstra jr. en marketing en sales medewerker Bernard van Hest. “We hebben praktisch alles voor onze rekening genomen, van het nemen van grondmonsters tot het bouwen van de nieuwe kas, praktisch alles hebben wij in eigen beheer gedaan.”


Vlnr Bernard van Hest, John Krijger en John Torenstra jr.

Op de kavel stond een oud kasje, maar deze vormde een zelfstandige locatie. Niet zo gek lang geleden gingen de asters eruit en werden beide kassen santinikassen. De laatste jaren stond het samenvoegen van beide operaties dan ook hoog op het verlanglijstje van John Krijger en Ron van Oosten, compagnons aan het roer van Kwekerij Zijdezicht. “Met de kennis van nu hadden we het tien jaar geleden al moeten doen”, aldus Krijger.

Maar nieuwbouw integreren met een bestaande kas, dat, zo kan iedere kassenbouwer je vertellen, gaat zomaar niet. Torenstra: “De een is Boal, de ander BOM (d.w.z., twee verschillende kasconstructies). We moesten om een bestaande schuur heen. Het pad moet doorlopen, er is een nieuwe verwerkingsruimte en überhaupt is de uitgang verhuisd (van Gildeland naar Sint Aechterland). Qua glas, licht en schermen is zoveel mogelijk hetzelfde, om fatsoenlijk volgens schema te kunnen telen. Wat dat betreft, moet je tot op zekere hoogte concessies doen.”

Beter een goede buur
Ook moest er met buren overlegd worden. Een bassin moest verplaatst worden, een ander een stukje worden opgeschoven. Met wat gepuzzel is 3000 meter extra ruimte gewonnen (van 1.1 naar 1.45 ha), het gehele bedrijf meet nu 32.000 m2. Bovendien is het een mooi voorbeeld van waar een goeie buur voor kan dienen. Met de nieuwe wkk, die er met de nieuwbouw sowieso moest komen maar door dat ODE verhaal al helemaal, zat de kweker plotseling met een bescheiden warmteoverschot. Toch eenmaal in gesprek met de buurman, plantenkwekerij Bergcamp, bleek deze toevallig net wat krap te zitten. “Hij kon dat beetje warmte van ons goed gebruiken, sterker nog, wat wij overhadden is min of meer precies wat zij tekort kwamen”, aldus Krijger.

Spannende tijden
De afgelopen tijd is het werk voor Horticulture Services veranderd. Tot begin dit jaar bestond het klantenbestand voor zo’n 70% uit sierteeltbedrijven, vertelt John. In Nederland, maar vaker daarbuiten. Door de corona werd echter alles door elkaar geschud, met als netto gevolg dat de techneuten, bouwers en andere specialisten van HCS nu vaker bij groentebedrijven over de vloer komen. Ook is het merendeel van de klussen – veel onderhoud en herstel, maar in principe heeft het bedrijf voor alle werkzaamheden mensen in dienst – nu in Nederland. Tot slot komt het werk, overdreven gezegd, niet meer als vanzelf aanwaaien. Het kantoor is belangrijker geworden, John zelf zit vaker achter zijn bureau, zijn vrouw is in de zaak gekomen, Bernard is erbij gekomen voor een stukje (after)sales en marketing en dan zijn er nog twee medewerkers, eveneens belast met sales en advies.


De kas wordt, vak voor vak, opgehoogd. Hier is dat zojuist gebeurd; te zien is een 'tussenstuk', tegelijkertijd heeft de staander een likje verf gekregen.

“En op het moment dat corona los ging, begonnen we hier”, vervolgt Torenstra. “Voor ons een prachtig project, een uniek project zelfs, maar ook Zijdezicht moest bloemen weggooien. Wat gaan we doen met z’n allen? Even was er grote onzekerheid. Maar Zijdezicht hield het hoofd koel, we zijn gewoon doorgegaan en vanaf toen is de bouw voorspoedig verlopen. We zijn uiteindelijk zelfs twee weken ingelopen! Ook hadden we hier mooi werk aan, op het hoogtepunt hadden we hier 7 ploegen tegelijk lopen, elke ploeg een man of 3. Nu is het meeste werk gedaan, maar hebben we alle jongens elders aan het werk, op diverse kleinere projecten. Maar we zijn hier nog niet klaar. De oude kas is aan het verzakken en we zijn bezig hem op te hogen. In het Westland, maar ook in verschillende andere gebieden in Nederland, kampt men met grondverzakking. Dat gebeurt hier ook, waardoor de kas onder spanning komt en er geregeld ‘zomaar’ ruiten naar beneden komen. Het ophogen van kassen is een van de activiteiten die wij als bedrijf steeds vaker aanbieden.”

Topjaar
Zijdezicht, tot slot, is happy met de uitbreiding. Gezien de recente marktontwikkelingen is er vertrouwen in de markt; de verkoop heeft, na een paar dramatische weken in het voorjaar, uitstekend doorgelopen en ook is de concurrentie uit Afrika voorlopig niet terug op oorlogssterkte. “Netto wordt 2020, behoudens bizarre schommelingen als die van de eerste helft dit jaar, voor ons dan ook een goed jaar of zelfs een topjaar.”

 

Voor meer informatie:

Horticulture Services BV
www.horticultureservices.nl 
info@horticultureservices.nl  

Kwekerij Zijdezicht
Groeneweg 76
2691 MR, 's-Gravenzande.
T: 0174-523240
E: john@zijdezicht.nl
www.zijdezicht.nl