Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
markt loopt warm voor Moonvista

Florigene op toer met de blauwe anjer

Blauwe anjers komen normaal niet voor in de natuur. Om ze toch blauw te krijgen is genetische modificatie (GMO) nodig. Langs die weg heeft veredelaar Suntory Flowers een collectie blauwe anjers gecreëerd welke bestaat uit zeven grote anjers en vier mini’s, en volgens Cory Sanchez van de Japanse kweker en exporteur Florigene Flowers is er een aanhoudende, groeiende vraag vanuit verschillende markten wereldwijd. Gezamenlijk introduceerde men de afgelopen week op de IFTF, en daarvoor reeds op de Proflora in Colombia en op toer langs de Russische exporteurs, een nieuwe toevoeging aan het assortiment: Moonvista 

Keisuke Matsui van Suntory, Ed Groot van Fresh Chain en Cory Sanchez van Florigine Flowers, afgelopen week op de IFTF. Op de voorgrond is de donkere anjer 'Moonvista' te zien.

Moonvista introduceren in Europa
“Er is een blijvende vraag voor GGO-anjers van Florigene. De laatste jaren hebben we een sterke toename gezien in de vraag naar de Moonaqua. We verwachten een grote vraag voor de Moonvista, omdat het een nieuwe variëteit is voor de Europese markt. Er zijn een hoop anjers met bordeauxrode en paarse kleuren die er erg op lijken. De Moonvista is daarentegen uniek vanwege de auberginekleur en fluweelachtige textuur. De Moonvista wordt toegevoegd aan het al bestaande assortiment van Florigene met de Moonaqua, Moontea en Moonlite-anjers", vertelt Sanchez.

Voorkeuren
De verkoopcijfers tonen aan dat kleuren, unieke bloemen en houdbaarheid in de vaas belangrijk zijn voor de markt. "De Moonlite was bijvoorbeeld gedurende enkele jaren heel populair", vervolgt ze. "In de laatste jaren zien we een verschuiving naar de Moonaqua. De markt valt voor de kleur en we zien de vraag naar deze bloem steeds verder toenemen.”

Florigene Flowers exporteert naar landen die GMO goedkeuren. Elke markt heeft verschillende voorkeuren qua kleur. “Je zou bijvoorbeeld verwachten dat in de Noordoostelijke regio van de Verenigde Staten de Moonvista populair zou zijn in het herfstseizoen. We hebben echter gemerkt dat er in die periode meer vraag is naar de Moonlite, die een lavendelkleur heeft. Over het algemeen denken we dat de Moonvista populairder zal zijn in warmere gebieden. De lichtere kleuren krijgen de voorkeur in donkerdere en koudere gebieden. Jaren geleden zagen we al een beginnende trend waarbij de vraag naar de Moonvista toenam tijdens het bruiloftsseizoen en voor zomerfeesten. Omdat er minder bruiloften zijn, is de vraag naar de Moonvista ook licht gedaald. In Japan wordt de Moonvista gezien als een bloem met een unieke en nobele kleur, die erg mooi past in boeketten en arrangementen.”

En hier op de Proflora, een maand of wat geleden in Colombia. Vlnr. Cory Sanchez en Monica Useche van Florigene, Ed Groot van Fresh Chain en Keisuke Matsui van Suntory.

Geschiedenis van Florigene/Suntory delen in Rusland
Deze week presenteerde Florigene zijn producten ook in Nederland op de IFTF, en afgelopen weken waren ze ermee de hort op naar  verschillende steden in Rusland (Kazan, Moskou en St. Petersburg). Mr. Tanaka, bij het bedrijf verantwoordelijke voor de genetische innovaties, vertelde er o.a. over de moeilijkheid blauw in de bloem te incorporeren. "De Moon-anjers zijn al beschikbaar op de markt en dit was een mooie gelegenheid om de blauwe roos Applause dit jaar in Rusland te introduceren,” zegt Masashi Masumura van Santory. Alle seminars werden als live video gedeeld via een Instagram-account.

Hieronder een indruk van de seminars in de drie verschillende steden

Bij April Flowers in Kazan (Klik hier om de afbeelding te vergroten)

29 oktober (dinsdag) bij April Flowers in Kazan
Tijdens het open huis bij April Flowers in Kazan namen zo’n 50 bloemisten deel aan het seminar. “De meeste mensen zagen Applause voor de eerste keer en ze waren vooral onder de indruk van het verhaal dat erbij hoort."

Bij 7Flowers in Moskou

31 oktober (donderdag) bij 7Flowers in Moskou
7Flowers, een van de grootste importeurs in Rusland, was de tweede stop. Tijdens dit interne evenement presenteerden ze hun producten aan 20 mensen van de verkoop- en marketingafdeling. 7Flowers heeft ook kantoren in twee andere steden in Rusland. De lezing werd via Instagram gedeeld met de werknemers op de andere locaties.

Bij Las Flores in St. Petersburg (Klik hier om de afbeelding te vergroten)

1 november (vrijdag) bij Las Flores in St. Petersburg
Bij Las Flores in St. Petersburg werd er een open huis georganiseerd met een lezing over het ontwikkelen van bloemen. Het publiek bestond uit ongeveer 65 bloemisten. (Er was een dresscode: iedereen moest paarse kleding aan).

Bij Las Flores in St Petersburg (Klik hier om de afbeelding te vergroten)

Voor meer informatie

Fresh Chain (Representative Importer in EU)
Ed Groot
E-mail:  [email protected]

Suntory
Masashi Matsumura
E-mail: [email protected]
www.suntory.com

Florigene
Cory Sanchez
E-mail: [email protected]
www.florigene.com

 

Publicatiedatum: