Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
chauffeurstekort en elektronische registratiesysteem

VS: Amerikaanse vrachtwagensector onder druk

Het gebrek aan chauffeurs en het mandaat met betrekking tot het digitaal tachograaf (in Amerika bekend als ELD) bezorgen de Amerikaanse vrachtwagensector flinke hoofdbrekens, zo blijkt uit een onderzoek van de American Transportation Research Institute (ATRI). De buitendiensstellingscriteria die met het ELD samenhangen en vanaf 18 december zouden gelden zijn gelukkig uitgesteld tot april 2018, maar beide zaken resulteren uiteindelijk in hogere vrachtkosten.

Chauffeurstekort
De tien belangrijkste uitdagingen waar de Noord-Amerikaanse vrachtwagensector mee kampt en door het onderzoek van de ATRI zijn blootgelegd werden bekendgemaakt tijdens een conferentie en beurs van de American Trucking Association in Orlando, Florida, in oktober vorig jaar. Het chauffeurstekort staat voor het eerst sinds 2006 bovenaan.

Volgens een ander onderzoek, de Truck Driver Shortage Analysis 2017 gepubliceerd door de American Trucking Associations (ATA), is het chauffeurstekort echt een probleem voor de hele toeleveringsketen, omdat 70,6% van alle Amerikaanse vracht met vrachtwagens wordt vervoerd.

Er zijn verschillende redenen voor het chauffeurstekort, maar volgens het rapport van de ATA is een van de grootste factoren de relatief hoge gemiddelde leeftijd van het bestaande personeelsbestand, gevolgd door het lage percentage vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs en de vereiste inzake gekwalificeerde chauffeurs. ATA meent dat door de laatste factor het chauffeurstekort groter is dan de cijfers weergeven: "Veel vervoerders zijn, ondanks hun chauffeurstekort, erg kieskeurig bij het aannemen van chauffeurs omdat ze veiligheid en professionaliteit een hoge prioriteit hebben gegeven."

In het volgende decennium verwacht de ATA dat de vrachtwagensector ongeveer 898.000 nieuwe chauffeurs moet aannemen, oftewel een gemiddelde van bijna 90.000 per jaar. Vervanging van de chauffeurs die met pensioen gaan zal verreweg de grootste factor zijn (49%). De tweede grootste factor (28%) is de groei van de sector.

ELD-mandaat
Naast het chauffeurstekort is het ELD-mandaat een ander belangrijk punt van zorg. Het gaat om een apparaat dat automatisch rijroutes, kilometers en uren registreert. Vorig jaar stond het ELD-mandaat na het ATRI-onderzoek nog nummer één op de algemene lijst, en dit jaar was het nog steeds de nummer één voor de commerciële chauffeurs die aan het onderzoek meededen.

Het ELD is sinds 18 december 2017 opgelegd door de Commercial Vehicle Safety Alliance (CVSA). Mogelijke buitendienststelling van vrachtwagens is uitgesteld tot 1 april 2018 “om vervoerders tijd te geven om zich aan de nieuwe vereisten aan te passen voordat voertuigen buiten dienst worden gesteld voor schendingen van het ELD."

Tuinbouwproducenten krijgen mogelijk vrijstelling, op basis van een dringend verzoek van AmericanHort aan het FMCSA, een agentschap binnen het Amerikaanse ministerie van transport dat in de VS de vrachtwagensector reguleert. Het verleende al een ontheffing van het mandaat van 90 dagen aan vervoerders van landbouwproducten. AmericanHort diende op 18 januari een officieel verzoek in voor een permanente vrijstelling voor kwekers, kassenhouders en kerstboomtelers van het ELD-mandaat. 

Publicatiedatum: