Tholen - Polen geven graag bloemen en ze hebben steeds meer geld. Samengevat is dat de motivatie van kwekers, handelaren en aanverwante bedrijven de markt eens van wat dichterbij te gaan bekijken. Momenteel hebben zij zich verzameld in een beursgebouw in de hoofdstad Warschau, op de Flower Expo Polen.


Francine van Wijk, de drijvende kracht & organisator van de beurs, hier samen met tijdelijke extra stagekracht Daan van der Zwaan

De beurs wordt voor de tweede keer georganiseerd, naast een bestaande, qua omvang vele male grotere groenbeurs (Green is Life). Sierteelt bestaat wel degelijk in Polen, in buitengoed is Nederland slecht een van de vele spelers, maar in (tropische) kamerplanten en in snijbloemen is een gat te vullen. Er zijn enkele high-tech bedrijven, niet onderdoend voor een high-tech producent in Nederland, maar die steken er dan ook echt bovenuit. 'Het is bij ons te koud voor rozen en de ficus, en daarom moet je er niet aan beginnen', lijkt van oudsher het devies.


'Love is in the air' bij Koenpack

Vandaar dat je op de beurs Zuid-Amerikanen, Afrikanen en verder vooral Nederlanders ziet. Zij hebben het succesverhaal van de Poolse markt gehoord en komen van de opwaartse trend profiteren. Tenminste, dat is de hoop natuurlijk, maar er is ook twijfel. Hebben we wel echt inzicht in deze markt, of gebeurt er niet stiekem heel veel buiten onze radars om? Is Polen echt wel zo hard aan het groeien, of dient het vooral als doorvoerland? En als ze zo happig zijn op onze bloemen, waarom ben ik dan niet nu al uitverkocht? Dat laatste is niet ironisch bedoeld, want er zijn verscheidene partijen die na een beursbezoek vorig jaar voor deze editie bedankt hebben.


Van Vliet Flowers, importeur vanuit Zuid-Amerika, is nieuw dit jaar

Tegelijkertijd zijn er ruimschoots nieuwe standhouders voor in de plaats gekomen. Voor de beurs van volgend jaar lijken, afgaand op geluiden van standhouders en bezoekers, dan ook twee scenario's te bestaan. Ofwel de komende editie is wederom bevolkt door een klein groepje nieuwelingen en een klein groepje volhouders (plus de grote, gevestigde partijen), of de beurs twee keer zo groot. Er staat een Colombiaan die in Polen de aster-koning is. Colombianen en Kenianen verdelen onderling praktisch het hele zomerbloemen assortiment. Tropische planten zie je, althans op de beurs, bijna niet, en ook niet in de hallen van Green is Life. Dus er moet toch meer te halen zijn(?!).


Wim Zandwijk van Muller Seeds - sinds hij het bedrijf een jaar of wat geleden heeft overgenomen, gebeurt er van alles - en een van die dingen is nieuwe uitstraling

Tot slot valt op dat Polen zo niet bloemen-, dan toch in elk geval bloemisten-minded zijn. Het merendeel van het beurspubliek lijkt bloemist te zijn en deze bloemisten willen vooral heel graag heel veel bloemen zien. En zo kopen zij ze ook: in handelscentra over het land verspreid, waar domweg heel veel bloemen staan. Daarom moet men ook voor de grote aantallen niet alleen aan de grote retailers denken.


Green Partners is de enige boekettenmaker voor de retail in het land. Vlnr Ursula Reithmayer-Ducaneux, Benoit Dehecq en Roksana Gruner