Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kijkje achter de schermen bij Waterdrinker:

"Exporteren is meer dan alleen verkopen"

"Het is meer dan gewoon bloemen en planten verkopen", vertelt Daisy van Burik van Waterdrinker, een van 's werelds grootste exportbedrijven. Al meer dan 40 jaar exporteert het bedrijf met name uit Nederland afkomstige bloemen en planten naar tal van landen binnen Europa en ook waren zij een van de eersten die pioneerden met het Cash & Carry idee. Die laatste is inmiddels uitgegroeid tot 12.000 m2. We kregen een kijkje achter de schermen en vroegen naar de visie van Waterdirnker op de kansen en uitdagingen van het Cash & Carry idee.


Daisy van Burik in de Cash & Carry bij de woonplant van de maand oktober aglaonema.

Cash & Carry
In de Cash & Carry van Waterdrinker vindt men niet minder dan 9.000 soorten binnen- en buitenplanten, inclusief zo'n 300 soorten orchideeën. En daarnaast natuurlijk een uitgebreid assortiment potten en andere toegevoegde waarde artikelen. Een en ander verschilt, qua dagelijkse gang van zaken, weinig van een 'normale' winkel: klant komt binnen, loopt rond, vult karretje en rekent af bij de kassa. Daarnaast is de Cash & Carry het magazijn waaruit online bestellingen gepakt worden.



Meebewegen
Volgens Daisy is het exporteren van bloemen en planten een dynamische bezigheid. "Klanten zijn voortdurend in beweging en bovendien verschijnen er nieuwe type consumenten op het toneel. Zo heeft die bloemist steeds vaker net dat beetje extra nodig om zich te kunnen onderscheiden en heb je bijvoorbeeld kledingwinkels, die ook planten willen verkopen. Om hierop in te spelen, moet je meebewegen."


De 'noviteitenhoek'


Naast planten vindt de bloemist en consument er ook tal van potten en andere al dan niet bijzondere producten.
​​

Kweker handje helpen
Naast het zo goed beantwoorden aan de vraag van de klant, ondersteunt Waterdrinker ook diens leveranciers. Zo biedt de exporteur in de eigen winkel kwekers de ruimte de eigen producten aan de te prijzen en te inspireren met toegevoegde waarde. "Een dergelijke presentatie (zoals voorbeeld hieronder een foto van Kalanchoe) staat doorgaans een week of vier, waarna het tijd is voor een andere presentatie van een andere kweker."


De presentatie van Kalanchoe

Daarnaast wil Waterdrinker het verhaal van de bloem of plant, het verhaal van de kweker, aan de bloemist meegeven en andersom. De displays dragen hier natuurlijk aan bij. Displays waarop ook een stukje inside information van de kweker te lezen is. Dat laatste is nieuw en in die zin experimenteel.


Links het display van de Bromelia Specialist; rechts die van Anthurium Diamond


..met aan de zijkant het verhaal van de kweker

De groen-hype vasthouden

Natuurlijk gaat het allemaal niet vanzelf. Een van de uitdagingen, waar naast Waterdrinker ook andere exporteurs mee te stellen hebben, is het vaker verzorgen van kleinere orders. Een andere, meer specifieke uitdaging is het bijbenen van de groen-planten-hype. "Groene (kamer)planten zijn erg populair op het moment, dus wat dat betreft is het aanpoten. Het is nu natuurlijk zaak dit zo te houden", aldus Daisy.

Tijdens de FloraHolland Trade Fair over twee weken zal Waterdrinker wederom een eigen show organiseren: het 'Our World of Plants' event. Dit jaar zal de nadruk liggen op planten op kantoor. In twee 'concept rooms' zullen verschillende trends en ideeën gepresenteerd worden, waarbij de ene in botanische sferen en de andere in meer trendy sferen zal zijn.


In deze relatief lege ruimte zal het 'Our World of Plants' worden opgezet.

Verhuizen

De exporteur is gestationeerd in het Cultra center in Aalsmeer. Samen met Close2Real, Dobbeflowers, Weerman, Zwapak en Resto zal het bedrijf gaan verhuizen naar het nabij gelegen nog te bouwen Green Trade Center. De bouw hiervan vangt begin volgend jaar aan.


Cultra

Hieronder een korte foto-impressie van de Cash & Carry.




Voorraden worden doorlopend aangevuld


Producten worden niet alleen ter plaatse, maar natuurlijk ook online verkocht. De voorraad wordt ook fysiek dikwijls geïnspecteerd.


De hoek met seizoensproducten


De 'hardware' collectie

Voor meer informatie:
Waterdrinker
Daisy van Burik
E: d.burik@waterdrinker.nl
www.waterdrinker.nl