Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Manfred Sitorius, Endisch:

"Het draait allemaal om genetica en een goed imago"

De geranium is een traditionele plant waarvan het genetisch materiaal voortdurend wordt verbeterd. Dat zegt Manfred Sitorius, sales manager bij Endisch, een Duits veredelingsbedrijf en producent van jong plant materiaal. "De plant moet niet alleen heldere en felle kleuren hebben, maar moet ook bij de kweker en de consument uitstekend presteren en daarom werkt Endisch voortdurend aan verbeteringen in het eigen assortiment. Daarnaast is promotie en marketing een belangrijke pijler van het bedrijf, omdat de plant een wat stoffig imago heeft gekregen en de vraag erna op een laag pitje staat.


Manfred Sitorius, hier gefotografeerd op de IPM Essen in Duitsland.

Het 'wow-effect'
In de geraniums gaat het vaak nog altijd over het vinden van nieuwe kleuren. Het 'wow-effect' vinden, noemt Sitorius dat. Maar dat wordt steeds moeilijker en het is daarom ook belangrijk op andere aspecten als homogeniteit, bloei, hardheid en capaciteit te focussen. Dat geldt ook voor Endisch en volgend Sitorius is het bedrijf vooral op dat laatste punt, het creƫren van compacte, sterke planten, erg sterk. "Wij zijn veel op zoek naar soorten met deze eigenschappen. Vooral vanuit de kweker geredeneerd is de compact van groot belang, want dat spaart ruimte uit, zowel in de kas als in de vrachtwagen. Wanneer de plant bij de consument staat, moet hij echter openklappen en bloeien. Dat is misschien wel de grootste uitdaging van het moment."



Image building
De geranium heeft een wat ouderwets imago. "Dat zit bij de mensen tussen de oren, maar als je kijkt naar de eigenschappen van de plant, beantwoord die aan de wensen van de jongere generaties," aldus Sitorius. "Die willen namelijk 'makkelijke' planten en geraniums zijn makkelijk." De uitdaging is deze boodschap over te brengen en daarom is het profileren in nieuwe mediakanalen, internet en social media van groeiend belang. Hierbij is juist de focus op felle kleuren weer van groot belang en zie je ook een verschuiving van de mer klassieke, zachte kleuren naar fel.

Assortimentsuitbreidingen
"Afgelopen seizoen was voor de geranium in Europa lang geen slecht seizoen," vertelt Sitorius. "Er was een continue vraag en kwekers wisten een constante, hoge kwaliteit te leveren. Dat biedt perspectieven voor het komende seizoen. Bovendien hebben wij ons assortiment wat uitgebreid met compleet andere soorten als impatiens, petunia en dipladenia en willen wij dit in de komende jaren nog verder uitbreiden."



Boven: productielocatie in Oeganda. Onder: beworteling in Landau, Duitsland.

Endisch
De moederplanten komen Oeganda en Egypte. "Tussen de tachtig en negentig procent van ons stekmateriaal komt uit Egypte. Aldaar hebben wij verschillen typen kassen, zowel onder glas als onder folie," besluit Sitorius. "Vanuit die locaties gaat onbeworteld stekmateriaal ofwel direct naar kwekers, ofwel het komt eerst naar ons toe. Uiteindelijk komt ongeveer de helft van alle plantjes op de Duitse markt terecht."

Voor meer informatie:
Endisch
Manfred Sitorius
Email: sitorius@geranien-endisch.de
www.geranien-endisch.de
Publicatiedatum: