Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

50 jaar energieschermen in kassen

Innovatie in de tuinbouw ontstaat vaak uit een crisis. Veel oplossingen die tegenwoordig standaard zijn in kassen, werden oorspronkelijk ontwikkeld als reactie op dringende uitdagingen. Energieschermen zijn daar een goed voorbeeld van. Ze zijn nu niet meer weg te denken, maar hun oorsprong gaat terug tot de energiecrisis van 1973. Reimann Textiles was er vanaf het begin bij. Het Duitse weefbedrijf produceerde toen al twintig jaar kastextiel, maar de energiecrisis betekende een belangrijk keerpunt: de start van hun ontwikkeling van energieschermen.

© Reimann Textiles

© Reimann Textiles

Een langer verleden
Reimann Textiles heeft zelf een lange geschiedenis. Het bedrijf werd 73 jaar geleden opgericht door Wilhelm Reimann, die begon met het weven van jute voor boomkwekerijen.
"De eerste materialen die we maakten, waren voor boomkwekerijen – zo is mijn vader begonnen," vertelt Monika Reimann, de tweede generatie in het familiebedrijf. "Hij ontwikkelde een speciale stof voor het inpakken van kluitjes bij veldbomen. Later combineerde hij jute met synthetische garens, waardoor het steviger en duurzamer werd dan één verkoopseizoen."

De overstap naar synthetische materialen opende nieuwe mogelijkheden. Begin jaren zestig begon Reimann met het weven van volledig synthetische stoffen, die werden geïntroduceerd als schaduwdoeken. Deze konden als vaste installaties in kassen worden opgehangen. "In 1963 konden de schaduwdoeken al worden ingevouwen," herinnert Monika zich. "Dat was het begin van professioneel schaduwen met de doeken die mijn vader maakte." Deze eerste producten vonden hun weg naar de bloemen- en groenteteelt, de jongeplantenopkweek en de boomkwekerijsector.

© Reimann Textiles

De energiecrisis van 1973
De echte omslag kwam in 1973, toen de energiecrisis toesloeg. Kassen werden destijds verwarmd met olie, kolen of hout, en veel warmte ging verloren via het glas. Met de stijgende energieprijzen zochten telers naar manieren om hun verbruik te verminderen.

Omdat schaduwdoeken al bestonden, dienden die als basis voor nieuwe energiebesparende toepassingen. "De doeken werden dichter geweven, zodat ze als gesloten scherm konden functioneren – de warme lucht bleef in de kas," legt Monika uit. Ook de installaties werden aangepast om openingen te voorkomen. Zo ontstonden de eerste gecombineerde schaduw- en energieschermen, onder de naam Isocryl – een samentrekking van isolatie en acryl.

Reimann exporteerde destijds al naar Nederland en Denemarken, naast de Duitse markt. "Dat was het begin van energiebesparende schermen in de glastuinbouw," zegt Monika.

Ze vertelt dat haar vader in 1952 zonder enige tuinbouwervaring begon. "Hij had nog nooit een weefgetouw gezien, maar hij had een innovatieve geest. Om zijn gezin te onderhouden startte hij het bedrijf en keek hij altijd waar materialen konden worden verbeterd voor klanten." In die tijd waren er voor kasbeschaduwing nauwelijks opties – hooguit stromatten of krijt. De eerste geweven schaduwdoeken boden een waardevol alternatief.

© Reimann Textiles

Productdiversificatie
Die innovatieve houding en nauwe samenwerking met telers zijn altijd kenmerkend gebleven voor Reimann Textiles. Klanten speelden en spelen een grote rol bij productontwikkeling.

De verdere productdiversificatie volgde de ontwikkelingen in kassenbouw. Schermen werden geproduceerd in verschillende kleuren – wit, grijs, groen en oranje – en in uiteenlopende breedtes om te passen bij verschillende kasmaten.

"Onze klanten komen naar ons met hun problemen, en samen zoeken we naar oplossingen. Zo ontstaan nieuwe producten," vat Monika samen. Ze noemt de ontwikkeling van capillaire matten als voorbeeld. Een teler vroeg ooit om een maatwerkmat van 2x5 meter voor een boomkwekerijbeurs. Reimann combineerde drie lagen – een plastic folie voor wateropslag, een doorlatend doek als bodembedekker en een capillaire mat om water te verdelen – en naaide ze samen. Andere telers zagen het product en vroegen om vergelijkbare oplossingen. Wat begon als handwerk, groeide uit tot industriële productie. "Nu verkopen we dit materiaal over de hele wereld," vertelt Monika trots. "Van Japan tot Australië en Amerika."

"Onze eerste Amerikaanse klanten leerden we toevallig kennen," herinnert ze zich. "Een klant kocht onze schermen en stuurde ze door, omdat er in de VS niets vergelijkbaars te vinden was." Later begon Reimann Textiles de Amerikaanse markt direct te beleveren. Tegenwoordig blijft de Europese markt het belangrijkst, met daarnaast groeiende export naar de VS en andere regio's.

Naast reguliere schaduw- en energieschermen ontwikkelde het bedrijf ook vlamvertragende varianten. In 2006, als reactie op strengere verzekeringsvereisten, introduceerde Reimann de Pyrotex-serie voor gebruik in kassen. Deze bouwt voort op een lijn vlamvertragende stoffen die het bedrijf al ruim 25 jaar eerder begon te ontwikkelen voor tuincentra en retailers.

© Reimann Textiles

© Reimann Textiles


Familie en continuïteit
De markt is in de loop der jaren sterk veranderd. Gewassen groeien nu vaker op substraat, kassen zijn groter, en energiecrises keren in nieuwe vormen terug. Toch blijft het principe van energiebesparing in de kas hetzelfde. Monika benadrukt dat duurzaamheid altijd haar doel is geweest: "Ik wil materialen maken die lang meegaan, die niet na een paar jaar vervangen hoeven te worden, maar hun effectiviteit behouden."

Daarom is de productie altijd in Duitsland gebleven, vlak bij de Nederlandse grens. "Productie naar het buitenland verplaatsen is vaak onderwerp van discussie," zegt ze, "maar wij blijven bewust lokaal. De kosten zijn hoger, maar de kwaliteit en consistentie betalen zich terug. Onze klanten weten dat."

Terugkijken en vooruitkijken
Na het overlijden van Wilhelm Reimann in 1996 bleef het bedrijf als familiebedrijf voortbestaan. Monika groeide op binnen het bedrijf en onderhoudt een hechte band met haar medewerkers. "Ik voel me verantwoordelijk voor mijn mensen en hun gezinnen," zegt ze.

Van het weven van jute voor boomkwekerijen tot de productie van synthetische, energiebesparende en vlamvertragende schermen: de geschiedenis van Reimann Textiles weerspiegelt de ontwikkeling van kastechnologie. Al vijftig jaar maken energieschermen deel uit van dat verhaal – begonnen met de energiecrisis van 1973 en nog altijd actueel in de zoektocht naar efficiënt energiegebruik.

"Blijven innoveren – in producten én in productiemethoden – is het enige antwoord op een uitdagende markt," besluit Monika. "Bij Reimann Textiles komt die innovatie voort uit een combinatie van weefexpertise, familiecontinuïteit en directe input van telers."

Voor meer informatie:
REIMANN Spinnerei und Weberei GmbH
Grevener Damm 227-231
48282 Emsdetten, Duitsland
Tel.: +49 2572 96033 0
[email protected]
www.reimanntextiles.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer