Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vraag verschoven van rode en gele tulpen naar roze en witte tulpen op Chinese markt

Het Nederlandse bedrijf Jan de Wit en Zonen is gespecialiseerd in de export, preparatie en kweek van bloembollen en doet al 40 jaar zaken in China. Voornamelijk tulpen en leliebollen, maar ook andere bloembollen zoals hyacinten, irissen en hippeastrum. "We doen al 40 jaar zaken in China en we zijn ervan overtuigd dat er nog vele jaren zullen volgen", vertelt Jan de Wit. In dit artikel geeft hij een overzicht van de manier waarop het bedrijf en de Chinese bloemenmarkt zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld.

Hoe het allemaal begon
Zoals de bedrijfsnaam al aangeeft, is Jan de Wit en Zonen een echt familiebedrijf. In 1922 richtten Jan de Wit en zijn zeven zonen en negen neven het bedrijf op. Vandaag de dag wordt het gerund door de vierde generatie. Inmiddels heeft het bedrijf zich op de Chinese markt gevestigd.

Jan vertelt hoe het verhaal in 1984 begon: "Het begon allemaal met een aanvraag van de Hebei Universiteit in Shijiazhuang die via Sluis en Groot (nu Syngenta) om tulpen vroeg. De tulpen werden gekweekt door Li Zhanren in Taihang Shan. Mijn vader Arie was altijd op zoek naar nieuwe verkoopmarkten."

"De communicatie verliep via brieven die per luchtpost werden verstuurd. Ze werden vertaald door de eigenaar van het plaatselijke Chinese restaurant in Enkhuizen. Het duurde minstens zes weken voordat je antwoord kreeg. Ons eerste bezoek aan China was in 1988. In 1996 leverden we tulpen voor het China Tulip Festival in 12 parken in China. Op dit moment zijn onze tulpen in veel Chinese steden te vinden."

Verandering
Jan wijst erop dat China en de Chinese bloemenmarkt door de jaren heen aanzienlijk zijn veranderd. "Elke keer dat we China bezochten zag het land er anders uit. Ik herinner me de eerste keer nog: er waren geen snelwegen en er waren veel bouwplaatsen. Tegenwoordig zijn er overal snelwegen en hoge gebouwen te zien."

Hij vindt ook dat de bloemenmarkt erg veranderd is: "Een duidelijke verandering is dat de vraag is verschoven van rode en gele tulpen naar roze en witte tulpen. De jonge generatie geeft de voorkeur aan zachte kleuren. We hebben de roze Double Surprise geïntroduceerd als de eerste dubbele oriental in China en de wereld. Sinds 2021 loopt de kweek van tulpen van december tot mei en breidt zich uit tot na het Chinees Nieuwjaar. In 2002 introduceerden we met succes de oriëntaalse lelies Siberia en Sorbonne in China. Het areaal was groot, de prijzen daalden en het was meteen een succes."

Hij voegt eraan toe dat influencers en sociale mediaplatforms, zoals WeChat en TikTok, een steeds belangrijkere rol spelen in de sierteeltsector.

Relaties
Door de jaren heen heeft Jan geleerd dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan relaties wanneer je zaken doet in China. "China is een grote, maar ook een ingewikkelde markt. In dit land zijn relaties erg belangrijk. We doen al tientallen jaren zaken met veel partners waarbij altijd de focus op de lange termijn ligt."

"We willen graag meer samenwerken met onze Chinese vrienden. Op dit moment studeert mijn zoon Chinees in Shanghaij," besluit Jan.

Voor meer informatie:
Jan de Wit en Zonen B.V.
Tel: +31 (0)228 312571
[email protected]
www.jandewitenzonen.com

Publicatiedatum: