Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Selecta ones Autumn Friends-concept:

"Met Autumn Friends is alles mogelijk"

In 2018 creëerde Selecta one het Autumn Friends-concept om telers te ondersteunen bij het vinden van de juiste combinaties voor hun herfstteelt. In de loop der jaren is het concept erg bekend geworden in Duitsland en ontstond er een toenemende vraag in de rest van Europa. "Het is een concept met zoveel mogelijkheden en voordelen voor zowel telers en retailers als eindverbruikers," zegt Klaus Gaumann van Selecta one. Onlangs hebben ze nieuwe toevoegingen gedaan voor volgend seizoen, namelijk vier aromatische siergewassen, twee Thymus (Rose Beauty en Purple Beauty) en twee Origanum (Deco Purple en Deco Pink)."

Van vraag naar concept
Maar hoe is het allemaal begonnen? "Het begon met praten met kwekers en het observeren van de markt. Selecta ontdekte een grote vraag naar gemengde potten met bladplanten en bloeiende planten, die kleur brengen in de nazomer en herfst. Als onderdeel hiervan konden we een trendassortiment vaststellen met onze vaste anjers Diantica, Carmen en Pillow, Heuchera, Echinacea, Gentiana Luis Easy Blue, Leontopodium Vroni, Grasses, Lysimachia, Ajuga, Calocephalus, Santolina, Rozemarijn, Tijm, Salie en Sedum. We wilden een programma dat door de meeste klanten kon worden geteeld, maar we wilden ook onze kring van mogelijke kwekers uitbreiden en Azerca-teeltbedrijven opnemen."

Eindeloze mogelijkheden
Volgens Klaus zijn de mogelijkheden voor nieuwe mengsels eindeloos. "Selecta test veel combinaties zodat ze aanbevelingen kunnen geven voor plantencombinaties van vaste planten en potanjers, grassen, kruiden en lavendel, of ze nu losse potten voor gemengde trays of hele lagen, Twinni® of kleinere trays en potten of gemengde containers produceren. Iedereen kan zijn eigen mixen maken, zoals hij of zij het wil. Dus elk creatief idee kan worden gerealiseerd met Autumn Friends," zegt Klaus.

Voor telers, retailers en eindgebruikers
En de voordelen worden door de hele keten herkend. "Of het nu gaat om losse potten of gemengde trays, beide varianten leveren indrukwekkende resultaten op en met voordelen voor alle betrokkenen. Kwekers zijn enthousiast door de korte teelttijden en eenvoudige teeltomstandigheden, die minder tot geen PGR's vereisen, en de handel is blij met aantrekkelijke, kleurrijke, compacte producten met een lange houdbaarheid. Het concept voldoet ook aan de consumententrends en de vraag naar insectvriendelijke, droogtetolerante, gemakkelijk te onderhouden, mix & match, winterharde en langbloeiende planten. En dankzij de grote variabiliteit kan het hele prijsspectrum van instapmodel tot premium volledig worden gedekt. Zowel de gemakzuchtige klant als de hobbytuinier komt met Autumn Friends aan zijn trekken."

Er zijn ook varianten in de producttypes, wat een groot voordeel is voor telers, vervolgt hij. "Naast bewortelde stekken zijn veel componenten ook verkrijgbaar als MiniRooter®, die onder optimale klimatologische omstandigheden in hun papieren potten opkomen en na verwerking in de pot snel verder groeien. Voor verzending worden ze optimaal afgehard en geconditioneerd. Een luchtdoorlatende doos die geoptimaliseerd is voor transportstabiliteit zorgt voor een goede bescherming. Klanten van Selecta krijgen een uniek product voor een snelle start van de groei na het oppotten. De juiste keuze van het producttype heeft een aanzienlijke invloed op de arbeids- en energiekosten, de teelttijd en de productiviteit van het gebied."

MiniRooter Leontopodium Vroni.

"Voor retailers betekent dit een verlengde verkoopperiode tot laat in de herfst, gemaksproducten met een lange houdbaarheid en een ruimtebesparende maar aantrekkelijke en opvallende presentatie op de POS mogelijk." Selecta levert ook point-of-sale-materiaal (POS-materiaal), zoals hangende labels en stokken, en ze kunnen de displays ondersteunen met banners en posters in individuele formaten.

Geen grenzen aan de creativiteit
Met uitzondering van enkele potten en enkele Twinni zijn er geen kant-en-klare mengsels beschikbaar voor bestellingen, omdat Selecta de creativiteit van haar klanten niet wil beperken. "Elke klant heeft andere omstandigheden. Maar we hebben veel ervaring met gewassen en rassen die perfect bij elkaar passen. We blijven mixen testen onder verschillende omstandigheden om er zeker van te zijn dat we kwaliteit kunnen leveren en altijd aan de vraag kunnen voldoen met nieuwe innovatieve mixen zoals de nieuwe aromatische sierteeltmixen. Hierdoor kunnen we onze klanten uitgebreid en individueel adviseren. Alles is mogelijk - daar draait het om bij Autumn Friends," besluit Klaus.

Voor meer informatie:
Klaus Gaumann
Selecta one
https://selecta-one.com

Publicatiedatum: