Het Post Harvest Kenniscentrum (‘het Kenniscentrum’), dat onderzoek doet naar de kwaliteit en houdbaarheid van bloemen en planten, opende onlangs een nieuwe buitenruimte op het veilingterrein van Naaldwijk. De buitenruimte is aangelegd om onder andere hybride producten - planten die zowel geschikt zijn voor binnen als buiten - te testen op hun geclaimde tuinprestaties.
In de testtuin meet het Kenniscentrum of een plant daadwerkelijk goed gedijt buiten en voldoet aan, bijvoorbeeld, een bloeigarantie van een bepaald aantal dagen. Kwekers of kopers die deze dienst afnemen, ontvangen behalve de testresultaten ook advies over hoe ze de nieuw verkregen inzichten kunnen omzetten in kansen. Bijvoorbeeld als basis voor gesprekken met hun (eind)klanten of voor het maken van keuzes over welke rassen te kweken.
Testopstellingen
Koen Zuijderwijk, teammanager Kenniscentrum: “We zien een toename van het aantal hybride producten op de markt. De consument kan kiezen om de plant binnen of buiten te zetten. Tegelijkertijd krijgen we vragen van kwekers en kopers of de geclaimde tuinprestaties kloppen. Met testopstellingen in onze nieuwe buitenruimte kunnen we dit meetbaar en zichtbaar maken. Hiermee kunnen we een complete transporttest en winkelsimulatie koppelen aan tuinleven prestaties. Vervolgens delen we de inzichten met de kweker en geven we advies over eventuele aanpassingen.”
Uiteraard blijft het Post Harvest Kenniscentrum tevens (binnen) producten testen op vaasleven en consumenten prestaties, dit is misschien wel belangrijker dan ooit, gezien andere manieren van teelt in deze energiecrisis.
Bron: Royal FloraHolland