Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“In deze supersnel veranderende bloemenwereld is afwachten geen optie”

Tholen - Het is al bijna 18 jaar geleden dat FlowerWatch begon als bedrijf met het schrijven van kwaliteitsrapporten, maar inmiddels doen ze veel meer dan dat. “We hebben nu een platform wat data uit de gehele keten in een dashboard samenbrengt,” zegt wetenschapper en sierteeltondernemer Jeroen van der Hulst, Managing Director van FlowerWatch.

Met de ervaring die FlowerWatch door de jaren heeft opgedaan, kunnen ze als geen ander zien waar de problemen zitten in de keten en op welke plekken waarde kan worden ontsloten. Maar zoals Jeroen zelf ook aangeeft: “Het is geen rocket science, maar alles bij elkaar opgeteld is dit super de moeite waard. Alles moet goed zijn zodat je het maximale effect krijgt. Ons werk is de optelsom van alle losse stappen bij elkaar. En daar hebben we gaaf werk aan.”


Jeroen van der Hulst (Eigenaar FlowerWatch) in de nieuwe test- faciliteit in Roelofarendsveen

Kijk verder dan alleen Nederland
Waar het vroeger nog ‘local-for-local was, is de markt nu gefocust op ‘global-for-global’, en worden er miljarden euro’s aan bloemen de wereld over gestuurd. Ondanks de grootte van de markt, en het succes dat Nederlandse bloemen hierin hebben, zijn er toch nog dingen niet helemaal in orde. Zo is er op het vlak van logistiek nog heel wat te verbeteren in Nederland.

“We zien eigenlijk dat de bedragen die aan transport worden besteed enorm zijn, wel 40 tot 50%. Dat kan velen malen goedkoper. We sturen nu bijvoorbeeld bloemen droog in een doos in reefercontainers van Kenia naar allerlei landen wereldwijd, met een beladingsgraad die 500 procent hoger is dan een Nederlandse vrachtwagen met emmers. Daar liggen dus kansen,” aldus Jeroen.

“Bijvoorbeeld een veilingkar vol dozen bloemen. Die bloemen pakken we uit, snijden we af en zetten we op water. Dan heb je 3 tot 5 karren aan bloemen die getransporteerd moeten worden. Maar als een verpakking goed genoeg is om een afstand van 7500 kilometer af te leggen, waarom is die dan niet goed genoeg voor de laatste 200 kilometer?”

Niet alleen in de beladingsgraad van bloementransport, maar ook in de manier waarop de bloemen vervoerd worden ziet Jeroen nog veel verbeterpunten liggen, zowel bij verpakking als kwaliteit. “Als mijn mensen in Kenia op de kwekerij gewassen emmers controleren, krijgt driekwart van de kwekers een dikke tien. Als we hetzelfde in Nederland doen met veiling emmers kan ik daar geen tien voor geven. Misschien een zes voor de moeite. Je kunt de beste koeling hebben, maar zonder schone emmers is een goede koeling niets waard.”

Jeroen noemt dit ook wel ‘de wet van de remmende voorsprong’, of simpeler gezegd: “We lopen er juist door ons succes een beetje de kantjes vanaf in plaats van door te gaan met innoveren zoals andere, opkomende landen die daarin nu het voortouw nemen. We hebben in Nederland misschien wel het minst efficiënte bloementransport-systeem dat je kunt bedenken. Als wij meer bloemen in dezelfde zending kunnen krijgen, tegen lagere prijzen en met een lagere footprint dan kunnen we onze markt vergoten. In de rest van de wereld leidt dit al tot verandering, maar in Nederland is de markt zo versnipperd tussen kweker, veiling en handel, waardoor dit minder snel gebeurt.”

Oplossing
Nu dat we weten dat er verbeterpunten zijn, rest natuurlijk de vraag: Hoe moeten we deze aanpakken? Volgens FlowerWatch zit dit hem dus in het verbeteren van de logistiek en kwaliteit. Met hun combinatie van wetenschappelijke en praktijkgerichte achtergrond probeert FlowerWatch de keten strak te krijgen zodat wat je inkoopt ook goed aankomt voor een goede prijs. Het huidige spel in de bloemenbusiness kun je volgens Jeroen dan ook het beste omschrijven als ‘wie heeft zijn logistiek het best op orde.’

Volgens Jeroen was een groot deel van de wetenschappelijke kennis over post-harvest processen, en zeevracht, begin jaren tachtig al bekend, maar het begint nu pas toegepast te worden in de praktijk. “En als we dat doen dan kan het snel gaan. Je kunt bijvoorbeeld voor piekdagen bloemen per container versturen of drie weken voor Valentijnsdag vliegen en het dan bewaren in Nederland onder de juiste condities. Dan kun je als handelaar veel meer kopen bij dezelfde betrouwbare leverancier. In plaats van bij tien kwekers ga je voor vijf van wie je de kwaliteit kent.”


Jeroen van der Hulst (midden – eigenaar FlowerWatch) en Isaya Muiru (links – Senior trainer FlowerWatch) demonstreren hoe een zeevrachtdoos zo optimaal mogelijk moet worden verpakt

Naast het data verzamelen en inzicht geven in de prestatie van de logistieke keten, richt het bedrijf zich op verbeteringen en waarde- creatie in de keten. Het bedrijf beschikt over een online platform die dit allemaal ondersteunt. Het platform draait bij klanten in Scandinavië, Europa, Kenia, Ethiopië en Zuid-Amerika, en biedt gebruikers kennis, skills en tools om de logistiek strak te trekken en zo dus op de rest vooruit te lopen. “We hebben ook kwaliteitsstandaarden opgesteld dat per schakel in de keten vertelt hoe wij denken hoe die eruit moet zien. De standaarden heten ‘Quality standard for global flower supply chains’.”

Voor verandering is wel iets nodig, en dat zijn partijen die willen ontwikkelen en groeien. “We moeten frontrunners hebben, want in deze supersnel veranderende bloemenwereld is afwachten geen optie.”

“Je moet er bovenop zitten en begrijpen wat er gebeurt. En wij als FlowerWatch zijn dan de partij die razendsnel kan schakelen met bedrijven om bloemen sneller naar opslag en bewaring te krijgen en sneller de beladingsgraad te verhogen. Wij kunnen het innovatie- en ontwikkelproces versnellen. Ik denk dat daar onze waarde zit.”

Voor meer informatie:
Jeroen van der Hulst
FlowerWatch B.V.
Noordeinde 144a
2371 CX, Roelofarendsveen
+31 71 331 90 58
[email protected] 
www.flowerwatch.com