Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Geen transport, maar topsport om dit dagelijks voor elkaar te krijgen"

Nederlandse bloemen, aardappelen, groenten en fruit vinden via het gekoeld transport van Freight Line Europe dagelijks hun weg naar Groot-Brittannië. Jarenlang verloopt dat voorspoedig, totdat Brexit de transporteur opzadelt met een enorme administratieve last. Freight Line Europe moet flink investeren in de automatisering van processen. Daarnaast gaat het bedrijf op zoek naar nieuwe afzetmarkten, onder andere met steun van het EU-Handelsprogramma, zo schrijft RVO. 

Freight Line Europe heeft zich gespecialiseerd in internationaal koeltransport. Het bedrijf bedient klanten 24/7 vanuit een gloednieuw en temperatuur gecontroleerd bedrijfspand in Maasdijk en vanuit een zelfstandig opererende vestiging in het Britse Felixstowe.

Transport naar Groot-Brittannië complexer
Bij de transporteur komen dagelijks vroeg in de ochtend orders binnen die vaak nog diezelfde nacht afgeleverd moet zijn. "We halen het op, groeperen het, regelen de douaneformaliteiten en 's nachts is alles afgeleverd", vertelt sales manager Viktor Vijverberg met gepaste trots.

Hij legt uit dat dit niet vanzelfsprekend is, want het transport naar Groot-Brittannië is een stuk complexer geworden sinds de invoering van douane-eisen. "Voorheen vervoerden we een pallet met groenten en vulden 'groenten' in. Nu moeten we productcodes, het gewicht, de handelsfacturen, de oorsprong van een product én internationale codes verwerken."

"Het voelt allemaal vrij omslachtig" vult financieel directeur Edwin Zuijderwijk aan. "We zijn een totaal andere dienstverlener geworden: van transporteur naar specialist in douanezaken. Brexit heeft ons genoodzaakt om flink te investeren in automatisering." Zuijderwijk is ook trots op het personeel. "Het is bijzonder hoe we dit met hetzelfde team voor elkaar hebben gekregen. Petje af voor iedereen." Inmiddels heeft het bedrijf zijn douaneprocessen geautomatiseerd. "We zijn klaar voor de toekomst". 

Op zoek naar nieuwe afzetmarkten
Naast het automatiseren van de processen heeft Freight Line Europe ook nieuwe afzetmarkten ontdekt. Het werkgebied heeft zich inmiddels uitgebreid naar Frankrijk. "We zagen Brexit aankomen en wilden niet langer afhankelijk zijn van Groot-Brittannië." zegt Zuijderwijk. "Door het wegvallen van concurrentie ontstond er voor ons ruimte binnen de Franse markt."

Freight Line Europe heeft zich onlangs ook aangemeld voor het EU-Handelsprogramma. Zuijderwijk hoopt zo een impuls te geven aan de internationale ambities van het bedrijf: "Via het programma kunnen we nog meer inzicht krijgen in onbenut exportpotentieel. Maar het aantrekkelijkst van het programma vinden we de community. Het delen van kennis en kunde is voor ons belangrijk. In het ideale geval ontstaan er mooie samenwerkingen."

Voor meer informatie:
Freight Line Europe
Honderdland 791
2676 LV Maasdijk
+31 (0)174 520010
sales@fle-nl.com  
www.fle-nl.com   

Bron: RVO

Publicatiedatum: