Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Greenovation Award laat innovaties niet onopgemerkt voorbijgaan

De winnaar van vorig jaar, Kwekerij Bernard, is er duidelijk over. “Het winnen van de Greenovation Award is goud voor je imago”, zegt Bram Bernard. Maar hoe win je die prijs dan? Jurylid Anne-Lotte Boudeling geeft in de aanloop naar een nieuwe uitreiking dit najaar tijdens Trade Fair Aalsmeer tips in een artikel van Royal FloraHolland. 

“We leven in een tijd van veranderingen. Denk hierbij aan transities op gebied van stikstof, energie, klimaat, maar ook ‘simpelere’ veranderingen zoals het thuiswerken en de manier waarop we naar werk reizen vinden continu plaats”, vertelt Anne-Lotte Boudeling. Net als vorig jaar is ze jurylid van de Greenovation Award. Als Corporate Social Responsibility (CSR) Officer bij FM Group houdt ze zich bezig met het uitvoeren van de CSR strategie bij het bedrijf.

“Op social media zie ik vaak vernieuwende projecten voorbijkomen waarin op een creatieve manier wordt ingespeeld op deze veranderingen. Toch merk ik dat dit soort innovaties vaak onopgemerkt voorbijgaan. De Greenovation Award zorgt er juist voor dat de duurzame inspanningen van bedrijven in de sierteelt een podium en daarmee extra aandacht krijgen. Dit zorgt weer voor motivatie, kennisdeling en inspiratie.”



Welke inzending van vorig jaar is je het meest bijgebleven?
“Vanwege de unieke combinatie van zonnepanelen en geothermie denk ik toch wel de inzending van de winnaar van vorig jaar, Bernhard plantenkwekerij. Maar ook de inzending van Ammerlaan, waarbij aardwarmte niet alleen voor de eigen kwekerij wordt gebruikt maar ook wordt geleverd ten behoeve van de buurt, is veelbelovend.”

Waar let de jury vooral op?
“Als jurylid hebben we een set aan criteria die we voor elke inzending hanteren. Zo is creativiteit, schaalbaarheid en een positieve impact belangrijk. Hiernaast werkt het natuurlijk mee als de inzending is voorzien van een goed en duidelijk verhaal.”

Waarom is een initiatief als de Greenovation Award belangrijk voor de sector?
“In de sector wordt duurzaamheid vaak een-op-een geassocieerd met certificering. Certificering is erg belangrijk en zorgt voor meer transparantie in de sierteeltketen, maar bedrijven kunnen veel meer doen dan alleen hetgeen waar ze op geaudit worden voor een certificaat en doen dit vaak ook al. De Greenovation Award zorgt ervoor dat bedrijven op een andere manier kunnen laten zien waar ze mee bezig zijn op gebied van duurzaamheid. En tegelijkertijd kunnen andere bedrijven hier weer inspiratie uit opdoen waardoor de sector als geheel weer een stap vooruit zet.”

Welke trends zijn er in de sector als het gaat om duurzaamheid en innovaties?
“Als het om duurzaamheid gaat, zijn transparantie en integriteit erg belangrijk. Dit zien we bijvoorbeeld terug in footprinting. Sommige bedrijven berekenen al langer hun eigen footprint, maar met de komst van de nieuwe standaard rekenregels voor een footprint op productniveau merken we dat de interesse in footprinting toeneemt. Dit is een goede ontwikkeling omdat de footprint een eerlijke manier is om de milieu impact van een product in kaart te brengen. Een ander voorbeeld is dat er steeds vaker duurzame alternatieven om aardgasvrij te kunnen ondernemen tot stand komen. Dit zie je ook terug in de inzendingen van vorig jaar, denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van aardwarmte of biomassa.”

Waarom 'moeten' bedrijven meedoen?
“Naast de erkenning voor het innovatieve concept of product door het ontvangen van de Greenovation Award, krijgt de winnaar ook de kans om het product of concept onder de aandacht te brengen bij een breder publiek. Zo zijn er duizenden bezoekers aanwezig bij de Trade Fair Aalsmeer en is er aandacht vanuit de media. Maar misschien nog wel belangrijker is dat de Greenovation Award bedrijven met een innovatief en duurzaam product/concept in het zonnetje zet. Hopelijk inspireert dit weer andere sectorgenoten om ook zelf aan de slag te gaan met verdere verduurzaming.”

Aanmelden voor editie 2022 van de Greenovation Awards kan hier. 

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: