Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zeevracht hét alternatief voor vliegen

Bloemen per boot vanuit Afrika naar Nederland is niet alleen mogelijk, het kan zeer goed en is hét alternatief voor luchtvracht. Per 2030 komt 50% van alle product over zee. Voorwaarde is echter wel dat de logistiek vanaf het oogstmoment perfect geregeld moet zijn. Een beetje botrytis of een beetje vertraging en je bent de sigaar.


Van linksboven mee met de klok: Jeroen van der Hulst van Flowerwatch; Clement Tulezi, voorzitter KFC; Dennis Nyamweya, directeur Sales and Marketing bij Khuene + Nagel; en Carl Lawrence, directeur Maersk Eastern African 

Dat zijn zo’n beetje de take-aways van de Flowers by Sea Conference, die gisteren werd gehouden op de IFTEX in Kenia. Partijen als de Kenya Flower Council (KFC), Maersk, Kuehne Nagel, Flowerwatch en Chrysal deelden hun bevindingen aangaande mogelijkheden en uitdagingen, die in elk geval voor de geïntegreerde leek interessante inzichten opleverde.

Dat het kan weten we al lang. Vanuit Zuid-Amerika gaat al jaren een substantieel deel per boot naar Noord-Amerika. Toch is dat ‘maar’ 10-12% en groeit dit aandeel bovendien niet verder. Waarom niet? Niemand die het echt weet. Tegelijkertijd zijn de ontwikkelingen aan deze kant van de Atlantische Oceaan veelbelovend. Nog maar een jaar geleden ging gemiddeld 1 container per dag de boot op, nu zijn dat er 15 à 20. Uitval is zeer beperkt, een paar procent, en alles, van betere koeling op de kwekerij tot investeringen in spoor (wagons) en schepen (schonere motoren, prioriteren van perishables), wijst op een spoedige snelle toename van het aandeel zeevracht.

Het team van Tukish Cargo, Hila Lati, Doron Levi en Harel Caduri van Gadot Agro, mr & mw De Vos, beiden werkzaam voor DFG Africa; en het team van Primarosa Flowers

Qua logistiek is kortom ‘alles’ mogelijk, te meer ook omdat kwekers steeds beter volgens strenge protocollen werken. "Een van de punten waar het nog ‘fout’ gaat," zo vertelde Jeroen van der Hulst van Flowerwatch, "is hier bij ons op en rond de veiling. Het gehele veilsysteem met karren en fust is, los van alle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, al decennia hetzelfde. In handling, koeling en waarborgen van kwaliteit zijn nog serieuze stappen te zetten, het is wat dat betreft zoeken naar een ‘systeemverandering’."

De grootste bloemenbeurs van Afrika beleeft nu zijn laatste uren en uiteraard is FloralDaily ook vandaag nog van de partij. Uitgebreid fotoverslag volgt!