Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fusie van havens van Antwerpen en Zeebrugge resulteert in grootste exporthaven van Europa

De havens van Antwerpen en Zeebrugge zetten hun groeitraject verder onder één naam: Port of Antwerp-Bruges. Tijdens de buitengewone algemene vergadering van 22 april 2022 ondertekenden de twee steden de aandeelhoudersovereenkomst van de eengemaakte havenvennootschap. Vandaag deelt Port of Antwerp-Bruges de concrete invulling van haar ambitie, een wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent, met de wereld.

Grote maar duurzame ambities
In februari 2021 kondigden de Stad Antwerpen en de Stad Brugge de start van het eenmakingstraject van hun respectievelijke havens aan. Sinds de ondertekening van de aandeelhoudersovereenkomst van de eengemaakte havenvennootschap op 22 april 2022 gaan de havens van Antwerpen en Zeebrugge verder onder één naam: Port of Antwerp-Bruges.

Vandaag zorgt deze eengemaakte haven voor 74.000 directe en 90.000 indirecte jobs en is met een toegevoegde waarde van bijna €21 miljard of 4,5% van het Belgisch BBP de grootste economische motor van België. Deze zal de grootste Europese exporthaven, de grootste haven voor overslag van voertuigen en de grootste geïntegreerde chemische cluster van Europa zijn.

Port of Antwerp-Bruges koestert de expliciete ambitie om de eerste wereldhaven te worden die economie, mens en klimaat verzoent. De fusiehaven wil haar positie in de internationale logistieke keten verder versterken, leiderschap nastreven in de energie- en digitale transitie en tegelijk duurzame meerwaarde creëren voor de brede samenleving. Niet alleen voor de omgeving van Antwerpen en Zeebrugge zelf, maar ook voor alle mogelijke stakeholders in de ruimere nationale en internationale regio.

Versterking van wereldpositie in uitdagende tijden
In de huidige geopolitieke en macro-economische context is de eenmaking een kans om de Antwerpse en Zeebrugse havensites, en bij uitbreiding Vlaanderen, nog sterker op de wereldkaart te zetten. Port of Antwerp-Bruges zet in op de sterktes van beide havensites en focust in haar strategie op containers, breakbulk, ro/ro-verkeer en chemie. Port of Antwerp-Bruges speelt meer dan ooit een cruciale rol in belangrijke goederenstromen en versterkt haar positie als een van de belangrijkste toegangspoorten tot Europa. De eengemaakte haven groeit bovendien uit tot de grootste Europese exporthaven – met 147 miljoen ton/jaar – en is daarmee een absolute wereldspeler.

Port of Antwerp-Bruges wil een antwoord bieden op de nood aan containercapaciteit door de wereldwijde groei en de recente ontwikkelingen in de internationale logistieke keten. Parallel aan de uitvoering van het project Extra Containercapaciteit Antwerpen (ECA), werkt Port of Antwerp-Bruges aan een 'Container Plan 22-30' om haar concurrentiepositie te vrijwaren. Ook blijft Port of Antwerp-Bruges investeren in strategische infrastructuur, zoals de Europaterminal in Antwerpen alsook de Nieuwe Sluis en de Maritieme Logistieke Zone in Zeebrugge.

Door in te zetten op versterking van interconnectiviteit tussen de Antwerpse en Brugse site en door schaalvoordelen op het vlak van digitalisering zal de eengemaakte haven bijdragen tot de efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid van de logistieke keten.

Port of Antwerp-Bruges zet in op de sterktes van beide sites. De havens van Antwerpen en Zeebrugge zijn in complementair: zo is Antwerpen sterk in de trafiek en opslag van containers, breakbulk en chemische producten, terwijl Zeebrugge een belangrijke haven is voor ro/ro-verkeer, containerbehandeling en de overslag van vloeibaar aardgas. Door nauwer samen te werken wordt de duurzame groei van zowel het individuele als het gezamenlijke marktaandeel van beide havens versterkt, zo stellen ze.

Tot slot biedt Port of Antwerp-Bruges troeven op het vlak van innovatie en digitalisering om de logistieke keten efficiënter, betrouwbaarder en veiliger te maken. Door de krachten te bundelen en in te zetten op verbinding en samenwerking en dankzij strategische investeringen, zal Port of Antwerp-Bruges en, bij uitbreiding, de samenleving de uitdagingen van de toekomst het hoofd kunnen bieden.

Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: "De eengemaakte haven is niet alleen dé economische motor van Vlaanderen. Samen vormen de havens van Antwerpen en Zeebrugge ook nog eens de grootste exporthaven, de grootste haven voor overslag van voertuigen en de belangrijkste chemische hub van Europa! Port of Antwerp-Bruges koestert tegelijkertijd grote ambities om als ‘green port’ dé energiepoort naar Europa te worden. Kortom, we schrijven hier vandaag Vlaamse economische geschiedenis."

Dirk De fauw, burgemeester van de Stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: "Als burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges ben ik er van overtuigd dat deze fusieoperatie zal leiden tot een duurzame groei van de economische activiteit en de tewerkstelling in beide locaties en een boost zal geven aan de internationale reputatie van Vlaanderen in de wereld. Samen staan we sterker."

Bron: Port of Antwerp-Bruges

Publicatiedatum: