Ronald Blom, Bart Bakker en Edgar van der Salm beginnen logistiek dienstverlener Celocs

"Nee is geen antwoord, het moet geregeld worden en dat kunnen wij"

Tholen - Acht jaar geleden begon Ronald Blom Fregat Logistics. Een jaar of twee terug sloten Bart Bakker en Edgar van der Salm aan en begonnen de heren gedrieën Fregat Fresh Logistics, een poot aan het bedrijf waaronder klanten binnen zowel de AGF- en de bloemen- en plantensector bediend werden. Deze tak van sport is de laatste tijd zo hard gegroeid, dat men hiertoe per 1 januari dit jaar een aparte bv in het leven heeft geroepen: Celocs.


Kijkje in het kantoor en in de koeling

“Een aantal  jaar geleden hadden we feitelijk één grote klant, nu zijn dat er 38”, vertellen de heren op locatie in Aalsmeer. In het gebouw van APC Handling huren ze een kantoor, dat voor hen drie en de inmiddels twee ondersteunende krachten alweer te klein is. Binnenkort gaat er een tussenwandje uit en komen er een paar stoelen bij, die voor een deel ook al weer gevuld zijn.

Voor een deel is die grote groei te verklaren uit corona. “Er was grote onzekerheid, 90% van alle luchtvracht gaat met passagierskisten en die stonden aan de grond. Daarom ging men massaal op zoek naar betrouwbare alternatieven. ‘Kan niet’ is dan geen antwoord, uiteindelijk moet het gewoon geregeld worden en dat kunnen wij.”

De combi Ronald, Bart en Edgar brengt een uitgebreid netwerk en vele jaren ervaring in vershandel en logistiek samen. Weten wie je waarvoor moet hebben, agenten kennen en de weg weten op alle mogelijke airports is een eerste voorwaarde om klanten snel en soepel van een passende oplossing te kunnen voorzien.

Daarnaast pogen de heren zoveel mogelijk Amsterdam te omzeilen. “Schiphol is een dure luchthaven qua handling en zogenaamde eerste linie kosten”, weet Ronald. “Kan er misschien geland worden in Frankfurt of Oostende? Dan is dat vaak snel al interessant en ook helemaal niet ingewikkeld. Alleen moet je natuurlijk wel de weg weten en is het belangrijk de juiste douanepapieren te hebben. We hebben inhouse douane-expertise en declaranten.”

Dan is het nog een voordeel klein te zijn. “Grote bedrijven moeten hun marge halen uit luchtvracht én handling”, vertelt Bart. “Dat wil zeggen, alle in- en uitgaande goederen komen naar het eigen bedrijf en worden vandaar weer gedistribueerd. Daar heb je je als klant bij neer te leggen en voor te betalen. Bovendien komt die extra stap de kwaliteit van het product niet ten goede. Wij maken alleen marge op de luchtvracht en hebben bovendien nauwelijks handling. Voor het fruit maken we gebruik van een partner op Schiphol, bloemen komen soms hier, maar gaan meestal ook rechtstreeks. Dat hebben we zelf ook het liefst, juist om voornoemde redenen, en omdat we hier ruimte houden voor een aantal andere klanten die goederen in bulk bij ons aanleveren en voor wie wij de fijnmazige distributie verzorgen. Wij verzorgen deze distributie voor kwekers over de gehele wereld, zodat ze zelf geen warehouse hoeven aan te houden in Nederland/Europa.”

Onlangs werd een nieuwe website gelanceerd en hebben klanten toegang gekregen tot een eigen portal waarin zo’n beetje alles m.b.t. actuele en gedane zendingen is terug te vinden. ‘Never waste a good crisis’, zo gaat het spreekwoord, en dat hebben de heren letterlijk opgevat. “We zijn de laatste paar jaar absoluut creatiever geworden. De zaak staat inmiddels stevig op rails en we zien volop mogelijkheden deze de komende jaren verder uit te bouwen.”

Voor meer informatie:
Celocs
Noordpolderweg 13
1432 JH Aalsmeer
T: +31 020 820 4247
M: +31 06 40160315
ops@celocs.com
bart@celocs.com
www.celocs.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven