Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blumengrosshandel Kees van der Meer, lijnrijder op Duitsland

"Bloemist koopt minder op de bonnefooi, consument wordt voorzichtiger"

Tholen - Menig bloemist in Duitsland vertrouwt voor zijn dagelijkse leveranties op Nederlandse lijnrijders. Hebben die, in lijn met de cijfers van BGI, een beetje kunnen profiteren van de recordomzet van afgelopen jaar?

“Ik denk dat die records in de eerste plaats te danken zijn aan de hoge prijzen”, weet Kees van der Meer. Samen met zijn twee zoons runt hij zijn eigen Blumengrosshandel in Noordwijkerhout en rijdt hij wekelijks op Zuid-Duitsland. “De vakhandel zal het goed gedaan hebben, maar het leeuwendeel is gedraaid in de supermarkt. Dat zie je ook bij ons, we hebben best een goed jaar gedraaid. maar niet spectaculair.”


Kees sr met zoon Daan

Wel ziet Kees een aantal veranderingen. “Winkels zijn meer op bestelling gaan werken en kopen minder op de bonnefooi. Dat heeft zich ook doorvertaald naar onze manier van werken. Natuurlijk had je vroeger wel je vaste bestellingen, maar voor het grootste deel kocht je je auto vol en dan was het gáán. Nu vertrekken de auto’s met voor het grootste deel reeds vastgelegde handel. We werken meer met vaste bestellingen als voorheen en we zien ook dat klanten die dat nu gewend zijn dat blijven doen.”

Kees rijdt primair op Augsburg en München, in Beieren, Zuid-Duitsland. Eenmaal per week rijden twee afgeladen trailers zo’n 70 klanten af, en dat al decennia lang. “Ik heb de zaak nu alweer een jaar of 26, 27 geleden overgenomen van mijn oom Leo, voor wie ik toen al een tijdje werkte. Het vak heb ik niet van huis uit meegekregen, mijn vader had een bungalowpark, maar behalve Leo had ik nog twee ooms die ook in de bloemen zaten. Nu werken ook mijn twee zoons in de zaak, die zitten allebei op de vrachtwagen. We hebben meest vaste klanten, er zijn erbij waar we nu al 40 jaar komen.”


Kees jr met (klein)zoon Seth

Net als de bloemist in Nederland ondervinden deze klanten grote concurrentiedruk vanuit de supermarkt. “Vroeger was de kwaliteit er misschien minder, tegenwoordig is het ook daar redelijk tot goed. Als ik iets voor een euro verkoop zeggen mijn klanten dat ze er wel twee euro bovenop moeten doen om iets te kunnen verdienen. Dat gaat bij die super natuurlijk wel anders.”

Vooral de bloemisten in landelijkere gebieden hebben het moeilijk. “In de stad, die kunnen nog weleens wat verdienen, maar zeker daarbuiten moeten ze het hebben van trouwerijen en begrafenissen. En zelfs dat wordt minder, want mensen worden vaker gecremeerd en daar komen minder bloemen voor aan te pas.”


Volle bak

Dan kampt de lijnrijder ook nog met sterk gestegen brandstof- en tolprijzen. Bereken je die door aan je klanten, reken je een toeslag, doe je een paar cent op je handel? “De meesten schrijven het als toeslag op de factuur. Wij doen dat niet, want daar heb ik niet zo’n goed gevoel bij. Benzine is ons pakkie an, denk ik dan. Maar toch moet je wat, ook wij moeten iets extra rekenen. Wat dat betreft heb ik echt de wijsheid niet in pacht. Er is ook wel iets te zeggen voor die aantekening op de factuur, ik geloof ook best dat veel klanten daar nog wel begrip voor kunnen hebben ook.”

Die groei van afgelopen jaar tot slot, zet die zich de komende tijd voort? “Niemand die het weet natuurlijk, maar wat ik van mijn klanten hoor, is wel dat de consument voorzichtiger wordt. Hij houdt de hand iets meer op de knip en het kan ook haast niet anders of recente economische ontwikkelingen moeten hun uitwerking hebben. Bovendien schiet het met die bloemen alle kanten op. De laatste weken waren ze erg duur, zo duur dat ze moeilijk te verkopen waren. Sinds vorige week is het juist andersom en zijn ze zo goedkoop dat je denkt, daar kan het toch niet voor uit? Alsof er geen middenweg meer is. Wat dat betreft is het hopen op wat rust in de tent.”

Voor meer informatie:
Blumengrosshandel Kees van der Meer B.V.
Pilarenlaan 76 2211 NC
Noordwijkerhout
+31  (0)6 53 24 71 13
info@vandermeerblumen.nl
www.vandermeerblumen.nl