Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitse bloemengroothandel draait 30% meer Valentijnsomzet

Met 30% meer omzet en een 13% hogere middenprijs t.o.v. vorig jaar heeft ook de Duitse bloemengroothandel met Valentijn goed zaken gedaan. Dat meldt Verband des Deutschen BlumenGroß- und Importhandels (BGI, de Duitse tegenhanger van de VGB).

Traditioneel gezien loopt de muur, figuurlijk gesproken, nog altijd van noord naar zuid. Dat wil zeggen dat Valentijnsdag in Oost-Duitsland een niet heel grote rol speelt, maar dat men dit met Internationale Vrouwendag weer stevig compenseert. Vooral in de zuidelijke regionen, Bayern en Stuttgart, is Valentijn echter een klapper.

Verder meent men ook in Duitsland dat de belangstelling voor alternatieven voor de rode roos groeit.Er waren geen tekorten, product uit Zuid Amerika en elders kwam goed over (dat i.t.t. het jaar daarvoor, toen luchtvracht moeilijker was). Ook heeft men, dankzij leveringsafspraken voor de langere termijn, ervoor kunnen zorgen dat ondanks hoge kosten voor ongeveer alles, prijzen niet exorbitant hoog waren. Dat zou nog beter gaan, zo laten enkele handelaren weten, als bloemisten niet de neiging hadden last minute te bestellen. Verder is men van mening dan bloemen en planten weliswaar belangrijker zijn geworden de afgelopen twee jaar, maar dat de sector er voor waken moet niet te duur te worden.

Veiling Rhein-Maas
De cijfers en ontwikkelingen op Veiling Rhein-Maas waren niet significant anders.De marktsituatie was op Valentijnsdag en de week ervoor zowel op de veilingklok alsook bij Klokservice over het algemeen goed. Kalenderweek 6 werd afgesloten met een aanzienlijke stijging van de omzet en de hoeveelheden in vergelijking met het jaar ervoor, dat beïnvloed werd door winterse temperaturen 

Snijbloemen in rode en roze kleurschakeringen
In het snijbloemensegment waren rozen, tulpen, gerbera's en boeketten bijzonder populaire producten in de week vóór Valentijnsdag - hoofdzakelijk in de rode, roze en pink kleurschakeringen. Tulpen behaalden rond Valentijnsdag 2022 een omzetgroei van bijna 54 %, terwijl het volume ongeveer 30 % hoger lag dan in de Valentijnsweek van 2021. Daarnaast behaalden voorjaarsbloemen zoals ranonkels, fresia's en hyacinten tevredenstellende prijsniveaus. Ondanks de gestegen energieprijzen, die onder meer merkbaar waren in de verminderde beschikbaarheid van rode rozen, en de transportproblemen vanuit met name Kenia, was de totale hoeveelheid snijbloemen op alle dagen in de week vóór Valentijnsdag groter dan vorig jaar.

Potplanten: Phalaenopsis nog steeds op de eerste plaats
Bij de potplanten waren in het segment kamerplanten Phalaenopsis, plantenschalen, narcissen en hyacinten erg in trek bij de klanten van de marktplaats. Phalaenopsis blijven de populairste kamerplanten, ook al lag de hoeveelheid in kalenderweek 6 iets lager. Bolgewassen waren duidelijk meer in trek in kalenderweek 6 en vooral groene planten werden deze week in veel grotere hoeveelheden verkocht. Bij de tuinplanten waren primula's, camelia's, coniferen en violen populaire producten bij de klanten.