Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christine Boldt, AFIF

Amerikaanse bloemensector aan het lijntje van de luchtvaartmaatschappij

Christine Boldt"We zijn afhankelijk van onze luchtvaartpartners," weet Christine Boldt, vicepresident van de Association of Floral Importers of Florida (AFIF), als ze wordt gevraagd naar de logistiek voorafgaand aan Valentijnsdag (14 februari). Volgende week beginnen de kwekers in Ecuador en Colombia al met het versturen van Valentijnsbestellingen naar de VS. En de vraag is hoog, waarschijnlijk nog hoger dan voor de coronacrisis, maar het wordt een uitdaging om ze naar Miami te krijgen. Er zijn simpelweg teveel bloemen voor te weinig vliegtuigen."

Nog altijd kampt men met het probleem, dat er weinig passagiersvluchten zijn en tegelijkertijd het aantal cargovluchten niet significant is gestegen. De beperkte cargoruimte legt extra druk op de bloemensector, omdat luchtvaartmaatschappijen het liefst kiezen voor producten waar een hoge winstmarge op zit. "En dat zijn vaak geen bloemen."

Toegezegd maar geen garantie
Voorafgaand aan Valentijnsdag wordt er meestal 7 tot 10 keer zoveel bloemen verscheept als normaal. Er zijn dus ook meer vluchten nodig, maar als de luchtvaartmaatschappijen dit niet kunnen bieden, ontstaat er toch een probleem. "De luchtvaartmaatschappijen hebben ons mondeling toegezegd meer vluchten aan te bieden, maar we zullen moeten afwachten om te zien of dit genoeg is voor de hoeveelheden die verzonden moeten worden."

En hoe zit het met vervoer over zee? "In de afgelopen jaren is de hoeveelheid containers aanzienlijk toegenomen, maar voor het versturen van rozen, de belangrijkste bloem voor Valentijnsdag, moet de hele container worden gedesinfecteerd en dan worden de kosten weer te hoog." Toch is vervoer over zee een veilige manier om temperatuurgevoelige producten zoals bloemen te vervoeren.

Vraag onverminderd hoog
Gelukkig is er ook goed nieuws: de vraag is hoog, waarschijnlijk hoger dan voorgaande jaren. "Miami is er klaar voor", vertelt Christine. "De douane zorgt voor extra inspecteurs voorafgaand aan Valentijnsdag en de importeurs staan klaar."

De laatste uitdaging is het vinden van genoeg vrachtwagenchauffeurs. "Er moeten door het hele land meer bloemen worden vervoerd en dus zijn er ook meer chauffeurs nodig. Aangezien het land nu al te maken heeft met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs kan dit nog een hele uitdaging worden."

Voor meer informatie
Christine Boldt
Association of Floral Importers of Florida (AFIF)
www.afifnet.org 
Publicatiedatum: