Glastuinbouw positief gewaardeerd door consument

Na jaren van lichte daling, zet dit jaar de stijging van de waardering voor Nederlandse boeren en tuinders sinds 2020 verder door. Dat blijkt uit de Agrifoodmonitor, een jaarlijkse peiling onder consumenten uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR). Tuinbouw en akkerbouw worden het meest positief gewaardeerd. Ook de glastuinbouw zit aan de goede kant van het spectrum. De varkenshouderij kan op minder waardering rekenen. 


Een deel van de grafiek met waarderingscijfers van de Nederlandse consument. Een 7=positief, 1=negatief. Klik hier voor de hele grafiek.

“Het is positief nieuws dat de waardering voor onze boeren en tuinders verder doorzet. Juist in deze tijd, waarin boeren en tuinders tegen veel uitdagingen aanlopen en er veel onzekerheid in de sector heerst. Die waardering doet recht aan het harde werk dat boeren en tuinders dagelijks verzetten om kwalitatief goed, gezond en vers voedsel voor ons allemaal te produceren.”, aldus Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland.

Uit de peiling blijkt dat de waardering voor de agrarische sector over twee zaken gaat: het gevoel van verbinding met de sector en de bijdrage aan de economie. Actuele gebeurtenissen, zoals de boerenprotesten, COVID-19 en de stikstofcrisis beïnvloeden de waardering. Negatieve emoties over de boerenprotesten en de stikstofcrisis zorgen voor een negatievere waardering. Tegelijkertijd waarderen mensen die veel bezig zijn met COVID-19 de sector juist meer. In 2020 bleek de waardering voor de agrarische sector toe te nemen, na een jarenlang stabiel beeld met dalingen. Dit jaar bleek die toename geen momentopname te zijn.

Duurzamere keuzes
Waar eerder smaak en betaalbaarheid de belangrijkste waarden waren bij het kiezen van het dagelijks voedsel, zijn dit jaar de duurzaamheidswaarden sterk gestegen. Productkenmerken die door de consument als duurzaam worden bestempeld, zoals diervriendelijke keurmerken, een recyclebare verpakking of plantaardige producten spelen daarin een rol. Ook is 60% van de consumenten bereid om meer te betalen voor duurzame producten.

Bron: LTO Nederland 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© BPnieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven