Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fusie COOP en PLUS biedt kansen voor afzet bloemen en planten

Tholen - De ‘Fair share’ van de bloemen- en plantenverkoop voor de verschillende PLUS supermarkten ligt onder het landelijk gemiddeld, die van COOP ligt er juist weer boven. Ofwel, wat betekent de fusie van beide formules voor de afzet van het sierteeltproduct op de Nederlandse markt?

Waar de een vaak beren op de weg ziet, ziet de ander juist weer kansen. Lambert van Horen, fresh produce specialist bij de Rabobank, adviseert de blik toch vooral op dat laatste te richten. “Zou je puur op prijs focussen, dan kunnen partijen allicht tegen elkaar uitgespeeld worden. Maar dan zie je het geheel alleen als een machtsspelletje. Kijk je naar kansen voor wat betreft marktonwikkeling dan zijn allicht juist voordelen te behalen. Acties die bij de ene formule goed liepen zijn misschien interessant om ook bij de ander uit te rollen, praktijkervaringen kunnen worden gedeeld en bovendien bestaan beide coöperaties uit veelal zelfstandige ondernemers die zeker de nodige vrijheid genieten en zelf creatief zijn.”

Markt vergroten
Vormt de fusie dan misschien een bedreiging voor de bloemist om de hoek? Ook daar gelooft Lambert niet zo in. “Vraag is of je de markt vervangt of juist vergroot. Er hoeft geen sprake te zijn van ‘kannibalisme’, ze kunnen naast elkaar bestaan en meer dan dat, je kunt de supermarkt ook zien als ‘opstap’. De consument die voor het eerst een bosje chrysanten koopt in de supermarkt, komt allicht later  voor wat meer geld een exclusiever boeket kopen bij de bloemist. Bovendien ontwikkelt de supermarkt zelf ook, zo zie je steeds vaker een shop-in-shop idee waar de klant al dan niet zelf boeketjes kan samenstellen. Daarom hoeft een ontwikkeling als deze ook zeker niet, zoals men soms vreest, per se slecht te zijn voor de diversiteit van het sierteeltproduct in het algemeen.”

Fair share
Fair share wil zoveel zeggen of een supermarkt(organisatie) hoger of lager scoort als het landelijk gemiddelde aandeel in de omzet van een bepaalde productgroep. Neem je cijfers over 2018 – een beetje gedateerd, maar met recentere cijfers is, wegens bekende omstandigheden, het moeilijk vergelijken – dan zat bijv. Albert Heijn precies op een fair share van 100% voor de verkoop van bloemen en planten. DEEN is traditioneel sterk voor wat betreft de sierteelt en zat op ongeveer 250% van het landelijk gemiddelde. Anderen zaten en zitten daar juist weer onder. Bij kleine formules is de variatie tussen formules het grootst en ook binnen bepaalde formules kunnen de verschillen groot zijn, wat vaak te verklaren is uit lokale omstandigheden. Zo zou het, bijvoorbeeld, kunnen dat de qua winkeloppervlakte gemiddeld grotere PLUS supermarkten in gemiddeld drukkere regio’s zitten, met meer supermarkten en bloemisten in de buurt, dan de winkels van COOP. De Fair Share van bijv. vleeswaren is juist weer omgekeerd – dan is die van de PLUS juist bovengemiddeld en van COOP onder gemiddeld; voor wat betreft AGF zit PLUS precies in het midden en komt de COOP iets lager uit.

Met de fusie van beide formules hebben PLUS en COOP samen een landelijk netwerk van 550 winkels. Dat is ongeveer 10% marktaandeel. De gezamenlijke consumentenomzet bedraagt circa 5 miljard euro.

Voor meer informatie:
Lambert van Horen, Senior specialist Fresh Produce Rabobank
Lambert.van.Horen@rabobank.com 

beeld: BBH