Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veilingmeester is spin in het veilweb

Tholen - Hij roept “eenmaal andermaal!” en met de vinger richting koper en een stevig klap op het hout is de koop geschied.

In essentie is dat, nog altijd, het vak van de veilingmeester, maar tegelijk is het veel meer dan dat. Om een product, en in dit geval bloemen en planten, zo goed mogelijk te verwaarden moet hij of zij niet alleen alles weten van het product, maar kent hij ook de markt, de kopers en verkopers, en kan hij goed anticiperen op alle mogelijke veranderingen.


Veilingmeester Edwin Chrispijn aan het werk

Geen betere manier om dat te zien dan door een ochtendje over de schouder mee te kijken. Edwin Chrispijn, een van de 11 veilingmeesters achter de 7 bloemenklokken in Rijnsburg, begint de ochtend met het doornemen van een lijst met daarop het te veilen product. Wat is het aanbod, wat valt op, klopt de volgorde? Hij maakt wat aantekeningen; die straks even bellen voor zus, deze kweker even wijzen op zo. Dat doet hij vervolgens ook op een rondje langs de karren, waarna hij in zijn hokje klimt en de klok bij wijze van test even laat warmdraaien.


In deze tijd van het jaar wordt een breed assortiment trosrozen aangeboden.

Veilen
Om 6 uur stipt gaat de veiling van start. Vandaag, d.w.z. vrijdag 3 september, stonden er alleen al op veillocatie van Royal FloraHolland Rijnsburg 2597 karren in de coulissen. Edwin bemande klok 1 en veilde de rozen, trosrozen, anthurium en limonium weg. Kopers zitten op de tribune, elders op de veiling of waar dan ook in de wereld, een koop geschiedt door tijdig te drukken en het aantal fusts door te geven. Met een kleine onderbreking rond 7 uur was de veiling rond 8 uur gelopen (op drukkere dagen duurt dit uiteraard langer).

Kwaliteit belonen
De invloed van de veilingmeester op dit alles zit hem in een aantal punten. De volgorde van het te veilen product wordt door loting bepaald, maar hij kan speciale aandacht vragen voor noviteiten, spelen met de afstelling van de klok (zo kan een eenheid een cent zijn, maar ook vijf cent), en ook kondigt hij de naam, het soort, de lengte en het aantal fust van een bepaald nummer aan. Daarnaast moet hij de rust bewaren – het kan rumoerig zijn, er komt soms wat emotie bij kijken – en voortdurend alert zijn en schakelen.

Doel is immers de kweker loon naar werk te geven. Goede kwaliteit wordt beloond, maar dat zit hem niet altijd alleen in de objectieve kwaliteit. Is het product netjes gesneden, staat het goed op de foto, kloppen alle bijgeleverde specs? Ook langs die weg heeft de veilingmeester invloed, en een goede veilingmeester zal die invloed benutten. Daarom, vertelt Edwin, besteden hij en zijn collega’s het tweede gedeelte van de dag aan het onderhouden van contacten met kwekers en kopers. Ze gaan er vaak op uit, maken een praatje en delen ervaringen.

Trosrozen
Deze afgelopen vrijdag, tot slot, bracht voor de rozen redelijke prijzen. Met name de trosrozen, de bijzondere soortjes en de roze en zachte tinten zijn de afgelopen tijd als een gek verkocht, vertelt Edwin. Vooral de Duitse kwekers, die zich vaak hebben toegelegd op dit segment en specialiseren in het exclusievere segment, profiteren hiervan. De hoge prijzen, die overigens het hele seizoen al aanhouden, hebben nu o.a. te maken met het trouwseizoen en de inhaalslag die hierin gemaakt wordt. Bovendien heeft de relatief milde zomer het aanbod goed in de hand gehouden. De prijs voor het gewonere snijsegment zakte naar het einde toe wel wat in.

Connect to Grow
U bent welkom om aan te voeren of te kopen op de klok! Neem contact op met de klantenservice van Royal FloraHolland: 088 789 89 89 en vraag naar een accountmanager of een veilingmeester.