Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie hebben nog altijd geen nieuw handelsakkoord bereikt ondanks de naderende deadline van 1 januari 2021 waarop de transitieperiode afloopt en het VK de EU definitief verlaat. Afgelopen woensdag bracht Boris Johnson een bezoek aan Brussel om de onderhandelingen op het hoogste niveau voort te zetten met Ursula von der Leyen maar ook die gesprekken lijken weinig te hebben opgeleverd.
Groenten en fruit bij een no-deal
Bij een no-deal brexit zullen al snel importheffingen van toepassing zijn van 10% op bijvoorbeeld sla en 16% op komkommers. Dat zorgt al snel voor duurdere boodschappen in het VK. Omdat ruim 80% van het voedsel in het VK uit de EU komt vrezen de Britten lege schappen als we de kranten mogen geloven. The Sunday Times schrijft dat ministers de supermarkten hebben aangeraden om flink in te slaan, voordat er nieuwe tarieven komen. Deze waarschuwing brengt het gevaar met zich mee dat de Britten voor de derde keer binnen twee jaar tijd gaan hamsteren. Kranten van meer rechtse signatuur steken de schuld op de EU dat het niet tot een deal komt/ gaat komen.
Noodpakket
Eerder werd aangegeven dat als er voor zondag geen zicht is op een akkoord het een no-deal zou worden. Na het weekend werden echter de gesprekken alsnog doorgezet. De EU had voor het weekend als aangekondigd noodmaatregelen in te voeren. Het pakket aan noodmaatregelen bestaat uit vier verordeningen. Met behulp van de maatregelen zouden, bij het uitblijven van een deal, vrachtwagens en vliegtuigen in de komende zes maanden in ieder geval moeten kunnen blijven vliegen tussen het VK en de EU. Daarnaast zouden Europese vissers de komende tijd gewoon nog moeten kunnen blijven vissen in Britse wateren terwijl de Britse vissers voorlopig nog mogen vissen in Europese wateren, wat in de praktijk overigens nauwelijks het geval is. Een belangrijke voorwaarde voor de inwerkingtreding van het maatregelenpakket is wel dat de Britten met deze tijdelijke oplossing instemmen totdat er een definitieve oplossing is gevonden in de vorm van een visserijakkoord bijvoorbeeld. Echter is het de vraag of de Britten dit zien zitten.
In het pakket blijft ook de Eurovergunning voor transporteurs geldig tot 30 juni 2021. Een CEMT vergunning is tot en met 30 juni 2021 dus niet nodig. Bilateraal en transitovervoer zijn tot 1 juli 2021 mogelijk met de Eurovergunning Relevante EU-transportwetgeving zoals maten en gewichten, rij- en rusttijden, tachograaf en vakbekwaamheidsrichtlijn (code 95) blijft tot 30 juni 2021 van toepassing. Cabotagevervoer zijn vanaf 1 januari 2021 wel verboden.
Controles op de ferries in Nederland
In Nederland heeft de douane al aangekondigd vanaf 1 januari 2021 fysieke controles te gaan uitvoeren op de goederenstromen die vanaf het Verenigd Koninkrijk de ferryterminals in Nederland opkomen en afgaan. In de eerste maanden zullen op locatie algemene fysieke controles plaatsvinden.
Bron: GroentenFruit Huis, Evofenedex, BigTruck, NU.nl, Nieuwe Oogst, De Volkskrant