Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Van gesloten wegrestaurants liggen chauffeurs niet wakker maar TLN pleit wel voor betere toegankelijkheid wc's

Elisabeth Post, voorzitter van TLN, concludeert dat er onvoldoende goede voorzieningen zijn in Nederland voor chauffeurs en dat het ontbreekt aan adequate overheidssteun voor transportondernemers. 

Die conclusies deed ze in de uitzending van Nieuwsuur zaterdagavond. "Bij de eerste lockdown was het voor chauffeurs echt een groot probleem om een wc te vinden die nog open was. En we zien dat het nu weer slechter wordt, ook op plekken van bestemming. Met name bij het laden en lossen zien we dat chauffeurs geen gebruik meer kunnen maken van de wc. Die chauffeurs verdienen het om netjes binnen te zitten om wat te kunnen eten en om van fatsoenlijk sanitair gebruik te kunnen maken. Dat is nu een probleem. En ze verdienen beter," aldus Post tijdens de uitzending. "Laten we elkaar gewoon een beetje helpen. Dat hadden we toch samen onder de knie? Laten we proberen om samen die crisis eronder te krijgen en niet weer mensen buiten te sluiten."

Wegrestaurants dicht, meeste chauffeurs liggen er niet wakker van
Bovendien moesten de wegrestaurants met de nieuwe lockdown hun deuren weer sluiten tot grote frustratie van de Federatie Wegverzorgende Horecabedrijven (FWH), waar veel wegrestaurants bij zijn aangesloten. „Wij zijn zeer teleurgesteld in de overheid”, zegt voorzitter Erik Burgers. „Door onze bedrijven te sluiten, ontnemen ze al die mensen op de weg een maaltijd. Die zetten ze in de kou.” Overigens hebben de meeste chauffeurs daar maling aan blijkt uit een rondgang van het AD op een parking langs de snelweg. "Een sandwich kost hier zo 5 of 6 euro," aldus de Servische chauffeur Streginja Radovanovic. "Maar wat is nu één sandwich? Daaraan heeft bijna geen enkele chauffeur genoeg. Als daar ook nog eens avondeten bij komt, voor 10 euro per keer, wordt het een duur weekje."

Overheidssteun
Ook sprak Elisabeth Post tijdens het interview over het gebrek aan overheidssteun voor zwaar getroffen transportondernemers. Zij kunnen namelijk nog steeds geen beroep doen op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). En dat is onrechtvaardig, vindt Post. ‘Wat we zien, is dat onze beroepsgroep een vergeten beroepsgroep is als het gaat om overheidssteun. Nu opnieuw. Op het moment dat horecabranche sluit, mag de horecaondernemer daar gebruik van maken. Op het moment dat de evenementenbranche sluit, mag de evenementenbranche daar gebruik van maken. Maar de transporteur die de horeca bevoorraadt of die de decors voor evenementen rijdt, wordt vergeten. Die krijgt niet die tegemoetkoming, terwijl die in dezelfde problemen zit. Dat vind ik niet fair. Ik zou heel graag de oproep willen doen aan het kabinet: denk nou ook eens aan degene aan die ervoor zorgt dat de goederen daar komen, waar ze moeten zijn en nu geen werk meer heeft.’

Bron: TLN, AD


Publicatiedatum: