Elisabeth Post, voorzitter van TLN, concludeert dat er onvoldoende goede voorzieningen zijn in Nederland voor chauffeurs en dat het ontbreekt aan adequate overheidssteun voor transportondernemers.
Die conclusies deed ze in de uitzending van Nieuwsuur zaterdagavond. "Bij de eerste lockdown was het voor chauffeurs echt een groot probleem om een wc te vinden die nog open was. En we zien dat het nu weer slechter wordt, ook op plekken van bestemming. Met name bij het laden en lossen zien we dat chauffeurs geen gebruik meer kunnen maken van de wc. Die chauffeurs verdienen het om netjes binnen te zitten om wat te kunnen eten en om van fatsoenlijk sanitair gebruik te kunnen maken. Dat is nu een probleem. En ze verdienen beter," aldus Post tijdens de uitzending. "Laten we elkaar gewoon een beetje helpen. Dat hadden we toch samen onder de knie? Laten we proberen om samen die crisis eronder te krijgen en niet weer mensen buiten te sluiten."
Wegrestaurants dicht, meeste chauffeurs liggen er niet wakker van
Bovendien moesten de wegrestaurants met de nieuwe lockdown hun deuren weer sluiten tot grote frustratie van de Federatie Wegverzorgende Horecabedrijven (FWH), waar veel wegrestaurants bij zijn aangesloten. „Wij zijn zeer teleurgesteld in de overheid”, zegt voorzitter Erik Burgers. „Door onze bedrijven te sluiten, ontnemen ze al die mensen op de weg een maaltijd. Die zetten ze in de kou.” Overigens hebben de meeste chauffeurs daar maling aan blijkt uit een rondgang van het AD op een parking langs de snelweg. "Een sandwich kost hier zo 5 of 6 euro," aldus de Servische chauffeur Streginja Radovanovic. "Maar wat is nu één sandwich? Daaraan heeft bijna geen enkele chauffeur genoeg. Als daar ook nog eens avondeten bij komt, voor 10 euro per keer, wordt het een duur weekje."
Overheidssteun
Ook sprak Elisabeth Post tijdens het interview over het gebrek aan overheidssteun voor zwaar getroffen transportondernemers. Zij kunnen namelijk nog steeds geen beroep doen op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). En dat is onrechtvaardig, vindt Post. ‘Wat we zien, is dat onze beroepsgroep een vergeten beroepsgroep is als het gaat om overheidssteun. Nu opnieuw. Op het moment dat horecabranche sluit, mag de horecaondernemer daar gebruik van maken. Op het moment dat de evenementenbranche sluit, mag de evenementenbranche daar gebruik van maken. Maar de transporteur die de horeca bevoorraadt of die de decors voor evenementen rijdt, wordt vergeten. Die krijgt niet die tegemoetkoming, terwijl die in dezelfde problemen zit. Dat vind ik niet fair. Ik zou heel graag de oproep willen doen aan het kabinet: denk nou ook eens aan degene aan die ervoor zorgt dat de goederen daar komen, waar ze moeten zijn en nu geen werk meer heeft.’
Bron: TLN, AD
Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- Crisisupdate: Geen compensatie gasprijs, geen Rusland, geen biomassa
- Codema Systems Group bv failliet
- Laatste stelen geveild, bedrijf verkocht aan projectontwikkelaar
- Bloemen goed geprijsd, rush op tuinplanten lijkt voorbij
- Codema failliet: "Het lijkt erop dat Codema harder geraakt is dan vergelijkbare bedrijven”
Weer
Van gesloten wegrestaurants liggen chauffeurs niet wakker maar TLN pleit wel voor betere toegankelijkheid wc's
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-25 Betrouwbaarheid lijnvaart blijft 'ongekend laag'
- 2022-05-25 "Binnenkort gaan we naar een truckvloot van 50% diesel en 50% BioLNG"
- 2022-05-24 Vertraging vrachtverkeer bij grens Duitsland - Oostenrijk
- 2022-05-24 Nachtafsluitingen Heinenoordtunnel voor onderhoudswerkzaamheden in juni
- 2022-05-23 Container Shanghai-Rotterdam nu goedkoper dan jaar geleden
- 2022-05-23 De containeroverslag in Europa is de afgelopen 25 jaar drastisch gestegen
- 2022-05-23 Vier landen inspecteren inmiddels tachograaf bij voorbijrijden
- 2022-05-19 Ministerie zet streep door Super EcoCombi
- 2022-05-18 Seaspan op weg naar vloot van 200 schepen met twee miljoen TEU
- 2022-05-18 Air France-KLM tekent grote luchtvrachtdeal met Frans CMA CGM
- 2022-05-17 Nieuwe elektrische trekkers en platformtrucks van Linde Material Handling
- 2022-05-17 Nieuwe website brengt CO2-uitstoot van transportbewegingen gratis in kaart
- 2022-05-16 RDW: drie mogelijkheden VIN-inslag (land)bouwvoertuigen
- 2022-05-13 Aantal vrachtvluchten neemt toe, maar hoeveelheid vracht neemt af
- 2022-05-13 Hapag-Lloyd: 52 cent nettowinst voor iedere dollar omzet
- 2022-05-13 Forse daling wachttijden haven Shanghai
- 2022-05-12 Mondkapjes op luchthaven en vliegtuigen nu ook geschrapt
- 2022-05-12 Vlamingen steeds strenger tegen mobiele bellers
- 2022-05-11 P&O weer met halve vloot tussen Calais en Dover
- 2022-05-06 RFH komt structureel 150 paar handen tekort