De zelfscankassa is pas het begin. In de retailsector wordt driftig geëxperimenteerd met ‘frictieloos’ betalen. Idealiter wandel je straks een winkel binnen, pakt wat je nodig hebt en loopt weer naar buiten. Zonder een portemonnee te trekken, in te checken of langs de kassa te gaan.
In Nederland is het vooral AH die experimenteert met deze technologie en de rest van de Nederlandse winkeliers kijkt rustig toe. ‘De proef met de digitale winkel was vooral bedoeld om ervaring op te doen met de techniek’, zegt een woordvoerder van Albert Heijn. ‘Als supermarkt proberen wij boodschappen doen makkelijker te maken, dus niet alleen het betaalproces. Het mag nergens schuren of onnodig tijdrovend zijn. Wat de betaalwijze van de toekomst is, kunnen we nog niet zeggen. Dat hangt onder meer van de klant af en of die een techniek omarmt.’
Vooral het omarmen van de techniek kan nogal eens een nadeel zijn. het betalen met je persoonsgegevens als vingerafdruk of gezichtsherkenning roept nogal controverse en privacy bezwaren op bij veel mensen.
Klik hier voor het complete artikel van het Financieel Dagblad