Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Brok, Golden Scorpion Nederland:

"Zelf CSA-keuren maakt ons minder afhankelijk en de kwaliteit hoger"

Tholen - Soms is er een trigger nodig om te midden van de drukke dagelijkse gang van zaken de bedrijfsvoering tegen het licht te houden. Wat kan er beter, sneller, efficiënter? Corona was die trigger waardoor bij het team van Golden Scorpion Nederland vaart werd gezet achter het beperken van de afhankelijkheid van externe factoren.

Zelf CSA-keuren
En met resultaat, want inmiddels is in Monster bijvoorbeeld al het papierwerk binnen om zelf de drivers, die het bedrijf levert voor LED- en HPS-armaturen, CSA te kunnen keuren.

"Op die manier zijn we minder afhankelijk van Amerikanen om onze producten te keuren", vertelt Marco Brok, Managing Director bij GS NL. "Uiteraard ben je altijd bezig met verbeteren, maar nu bleek dat je toch wel erg kwetsbaar bent als de grenzen dicht gaan. Amerikanen konden niet reizen en dus dreigde het keuren vertraging op te lopen."

Nu is het zo dat de papieren om zelf CSA-keuringen te mogen doen niet zomaar behaald zijn. Er gaat wel even overheen voordat alles in kannen en kruiken is. "Wij waren daarom al vóór corona hiermee bezig, maar hebben de afgelopen periode, die overigens bijzonder druk is geweest, toch gebruikt om alle diploma's hiervoor te behalen."


Handen schudden na het behalen van het CSA-certificaat

Traceerbaarheid
Daarbij kwam ook het kalibreren van de meetapparatuur kijken. "Je moet, wil je aan de Verenigde Staten leveren, aan bepaalde standaarden voldoen. Ook wordt om een bepaalde manier van rapporteren gevraagd. Heel belangrijk is dat alles traceerbaar is. Ook voor ons. Uiteraard kan er weleens iets met een driver fout gaan, maar je wilt altijd kunnen achterhalen waar het fout ging met de techniek. Op die manier kun je het dan de volgende keer weer beter doen en kom je vooruit."

Naast dat een CSA-keuring noodzakelijk is om aan de Verenigde Staten te kunnen leveren, is de gezette stap ook goed voor de kwaliteitsbewaking in zijn algemeenheid, volgens Marco. "Je focust toch nog weer meer op kwaliteit, juist door de soms extra strenge Amerikaanse eisen."

'Second source' opschroeven
Andere punten waaraan de afgelopen periode in Monster is gewerkt, zijn het standaardiseren van de productlijn en het uitbouwen van de productcapaciteit in China, zodat men niet langer van één bron afhankelijk is. "Voor ons, met onze productie in Beijing, werd al medio december corona echt serieus. En daarmee bleek ook onze kwetsbaarheid.

In het verleden was er weleens regionaal een probleem, maar kon je in andere regio's doorgaan. Corona raakte echter de hele wereld vrijwel in één keer. Daarom zijn we nu zover gegaan dat we alles 'second source' kunnen leveren, al zijn we er vrij goed doorheen gekomen de afgelopen tijd. We staan nu gewoon nóg stabieler en kunnen nog weer beter anticiperen dan we vorig jaar al konden."

Liever flexibel dan grote voorraad
Ook grotere voorraden aanhouden zou een optie kunnen zijn om minder kwetsbaar te zijn in crisissituaties, erkent Marco. Maar daar kleven ook nadelen aan. "De markt is constant in ontwikkeling, dus om niet achter de feiten aan te gaan lopen moet je flexibel zijn en juist telkens met nieuwere producten kunnen werken. Je hebt er niets aan om al je geld in voorraad te steken. Wij kiezen daarom in plaats van meer voorraad juist voor een goede balans tussen meerdere fabrieken."

Achterstallig onderhoud voorkomen
Anders dan tien jaar terug, tijdens de vorige grote crisis, verwacht Marco dat het nu niet zover komt dat er grootschalig achterstallig onderhoud ontstaat bij veel telers. "De financiële pijn was hevig, maar relatief kort, voorlopig althans. Het zal zeker ook de komende tijd nog moeilijk zijn, maar met de beweging die er o.a. in de vervangingsmarkt in Europa zit heb ik goede hoop."

Na het lezen van bovenstaand verhaal toch benieuwd wie of wat GS NL precies is? Lees dan dit verhaal nog eens terug, waarin Marco vertelt waar het bedrijf precies vandaan komt. 

Voor meer informatie:
GS NL
www.gs-nl.com/nl 
[email protected] 

Vlotlaan 332
2681 TV Monster
+31 (0) 174352014