Alumat Zeeman blij met webshop:

"Zelfs de tuinbouw koopt nu meer digitaal"

De COVID-19 pandemie heeft een flinke digitale boost gegeven aan het inkoopgedrag van consumenten, maar ook het inkoopgedrag op de B2B tuinbouwmarkt. De nieuwe webshop van Alumat Zeeman werd goed bezocht, zo vertelt Bert Strikkers, een van de directeuren van het bedrijf. 

"Het begint steeds meer normaal te worden om ook zakelijk inkopen te doen via een webshop.” Je moet dan natuurlijk wel kunnen leveren, want in de tuinbouw gaat het meestal om veel en snel. "Voor ons is het dan ook noodzakelijk om snel en in grote hoeveelheden te kunnen leveren, en moet de productie afgestemd zijn op de vraag, met voldoende flexibiliteit en capaciteit."

Naast Greenhouse systems (scherming en luchting) en Industrial processing richt het bedrijf zich op Greenhouse parts: onderdelen voor de kasconstructie, schermings- en luchtingsonderdelen etc. die vooral verkocht worden aan kassenbouwers, (schermings-) installateurs en onderhoudsbedrijven. De meeste producten worden uit voorraad geleverd, maar als er naast deze producten ook behoefte is aan specifieke, op maat gemaakte producten, kunnen deze snel worden geproduceerd. 


Productie- en distributiehal

‘Koud water effect’
Eind februari/begin maart merkte het bedrijf een enorm ‘koud water effect’ op. Door de beginnende pandemie en de lockdown viel de vraag vooral in de sierteelt weg en werden heel veel projecten van de ene dag op de andere dag (voorlopig) stopgezet. In de groententeelt was dat veel minder het geval.

“Ook wij merkten dat de vraag naar onderdelen plotseling daalde. Dat had vooral te maken met het schrikeffect van de lockdown en het feit dat de installateurs niet meer mochten reizen. Leveringen werden daardoor naar achteren geschoven.”

Hierdoor bleven veel monteurs noodgedwongen in Nederland en probeerde men hier de tijd door te komen met bijvoorbeeld onderhoudsklussen. Hierdoor steeg de vraag naar onderdelen voor onderhoud juist weer.

Verwachtingen
“We verwachten dat het eerst heel druk zal worden met de projecten die nog in de pijplijn zitten, en dat er daarna een ‘klap’ gaat komen, omdat beslissingen voor nieuwe projecten zijn uitgesteld door de onzekerheid van de coronacrisis.”

Gezien de steunmaatregelen die vele landen voorbereiden, verwacht Bert dat de tuinbouwindustrie in veel landen ondersteund zal worden. Om de economie te stimuleren, maar ook om het land meer zelfvoorzienend te maken qua voedselproductie. “Daardoor zal de vraag naar onze producten weer verder aantrekken.”

Webshop
Dat steeds meer bedrijven uit het buitenland gebruikmaken van de webshop is deels te danken aan de goede naam van Nederland in de internationale tuinbouwwereld. Die zorgt ervoor dat er vertrouwen is om bij Nederlandse partijen te kopen. Bert vertelt dat het vaak begint met een paar kleine bestellingen en als het vertrouwen er dan is, dat dan de omvang van de bestellingen toeneemt. “We blijven ver weg van de particuliere markt. Wij richten ons volledig op de professionele B2B markt en niet op consumenten, dat is een heel ander soort markt.”

De meeste bestellers zijn nationale en internationale (scherm-) installateurs en kassenbouwers, en soms hele grote tuinbouwbedrijven met een eigen technische dienst of inkoopkantoor.

Logistiek

"Als de order eenmaal geplaatst is, moeten we snel kunnen schakelen." Daarom heeft Alumat Zeeman het hele proces gedigitaliseerd vanaf het moment dat de order binnenkomt. "De order wordt digitaal verwerkt via ons systeem, van de commerciële afdeling naar het bedrijfsbureau, de productie, en magazijn en logistiek. Iedereen kan de status van een order volgen."


Digitaal warehouse management systeem

Magazijn
Ook het magazijn is volledig gedigitaliseerd en als laatste aanwinst heeft het bedrijf een automatisch meet-weegsysteem in gebruik genomen, waarmee ze afmetingen en gewicht van bijvoorbeeld pallets kunnen meten, en die automatisch in de order te zetten. "Het houdt niet op met een mooie webshop. Heel je bedrijf en supply chain moeten afgestemd zijn op de e-commerce: je voorraden moeten op peil zijn, het inkoopproces met je leveranciers, je productie moet snel schakelen en dat moet allemaal digitaal zijn ingericht. De webshop is maar een schakel in die keten. We zijn hier al jaren mee bezig en zien er nu de positieve resultaten van."


Digitaal meet-weegsysteem

Voor meer informatie:
Alumat Zeeman
b.strikkers@alumatzeeman.com
sales@alumatzeeman.com
www.alumatzeeman.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven