Hoe ga je als ondernemer om met de discussie rondom gewasbescherming? En hoe creëer je meer begrip bij mensen in de omgeving? Deze vragen komen aan de orde tijdens de eerste bijeenkomst van de Agricultural Sprayer Academy (ASA), een initiatief van Boerenbusiness in samenwerking met Syngenta en Bayer Crop Science.
Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is in de agrarische sector normaal, maar daarbuiten heerst nogal wat onbegrip. Het wordt vaak geassocieerd met landbouwgif, milieuvervuiling en bijensterfte. Hoe ga je daar als ondernemer mee om? Met behulp van casussen, gebaseerd op de eigen praktijk, leren ASA-deelnemers in gesprek te gaan met de maatschappij en zich te verantwoorden. Met behulp van een acteur worden situaties nagespeeld en leer je als deelnemer hoe je communicatief het beste te werk kunt gaan.
Niet in de verdediging
Het is belangrijk om te achterhalen waarom er onbegrip heerst. Dat helpt om gericht antwoord te geven op vragen. "Door tegenvragen te stellen, kom je vanzelf in de gelegenheid om een goede uitleg te geven", vertelt Dirk Jan Verdoorn van Verdoorn Bedrijfstrainers.
Volgens hem is het bovendien belangrijk niet in de verdediging te schieten, maar een neutrale houding aan te nemen. Deze houding staat gelijk aan een luisterende houding. “Door niet gelijk een mening over deze persoon te vormen, kun je door tegenvragen achterhalen wat de argumenten zijn. Op deze manier voelt de ander zich serieus genomen. Als je gelijk een tegenargument geeft, dan betekent het dat je niet goed luistert.”
Tot slot is het belangrijk het communicatiedoel helder voor ogen te hebben. Je wilt graag delen met de maatschappij dat je bezig bent met bescherming van het gewas om goed en gezond voedsel te kunnen produceren. "Wat kan de maatschappij daar op tegen hebben? Geloof in jouw boodschap en vertel het. Hierdoor kun je de discussie voor zijn”, aldus Verdoorn.
Aanmelden voor de cursus van de ASA kan hier.
Bron: Syngenta