Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rapport Nederlandse ambassade

Ontwikkelingen in de Koreaanse bloemenmarkt

De consumptie van snijbloemen in Korea is veel lager dan in andere OESO-landen, wat voornamelijk te maken heeft met de lage consumptie per hoofd van de bevolking. Het totale geïmporteerde volume is echter wel vertienvoudigd in de afgelopen tien jaar.

Algemene trend in de Koreaanse bloemenmarkt
In Zuid-Korea is 80% van de totale snijbloemenconsumptie afkomstig van bedrijven die zich bezighouden met ceremoniële gelegenheden zoals bruiloften en begrafenissen en bloemdecoraties in hotels, terwijl dat voor Nederland en Japan respectievelijk slechts 20% en 30% van de totale snijbloemenconsumptie uitmaakt.

Sinds 2005 is de bloemenconsumptie drastisch gedaald ondanks de stijging van het inkomen per hoofd van de bevolking. Het is een zeer ongebruikelijk fenomeen. In het algemeen neemt de bloemenconsumptie toe als het inkomen stijgt. Deskundigen zeggen dat de daling van de bloemenconsumptie per hoofd van de bevolking vooral te wijten is aan de te dure bloemenprijzen in de markt. Koreaanse bloemkwekers houden er relatief dure prijzen op na, wat wordt ondersteund door Koreaanse mensen die het belang van gezichtsverlies in zakelijke en ceremoniële gelegenheden als prioriteit hebben. Hierdoor is de sector verwaarloosd op het gebied van innovatie en heeft de sector het vertrouwen van de consument verloren. Sinds het midden van de jaren 2000 zijn de Koreanen pragmatischer geworden en hebben zij de ceremoniële gelegenheden vereenvoudigd. De Koreaanse bloemensector had zich op deze paradigmaverschuiving moeten voorbereiden. In 2016 heeft Korea een nieuwe wet uitgevaardigd, de zogenaamde anti-omkopings- en entwet. Dit maakt het voor de sector, die al meer dan 10 jaar lang krimpt, nog moeilijker.

De consumptie is de laatste tijd licht hersteld. De jongere generatie begint thuis te genieten van snijbloemen en sommige mensen hebben zich online geabonneerd op wekelijks verse bloemen.

Lees voor meer informatie het document op www.agroberichtenbuitenland.nl.

Publicatiedatum: