Nieuwe kredietregeling RFH
De nieuwe kredietlijn van de bankencombinatie bestaande uit Rabobank (coördinator), ABN AMRO en ING, heeft een looptijd van vijf jaar met een optie van twee keer verlenging van een jaar. Deze vervangt een kredietfaciliteit met meer banken dan deze drie die voor de coöperatie Royal FloraHolland duurder was. Door de nieuwe kredietlijn neemt de financiële flexibiliteit toe (met minder banken afspraken) en nemen de kosten flink af ten opzichte van de vorige kredietfaciliteit.
Royal FloraHolland heeft drie prioriteiten benoemd voor 2018:
1. Floriday, het nieuwe wereldwijde digitale platform voor kwekers
2. Integrale Logistieke Besturing dat moet helpen landelijk veilen mogelijk te maken
3. De dagelijkse dienstverlening
Bij de laatste prioriteit gaat de coöperatie flink investeren in haar mensen, opleidingen, processen en de aanschaf van karren en fusten. Dankzij de nieuwe kredietlijn zijn alle investeringen realiseerbaar.
V.l.n.r. Hans van Hooren (Rabobank), Steven van Schilfgaarde (CFO Royal FloraHolland), Ton van Adrichem (ING Bank) en Tim Bruins (ABN AMRO Bank)
“Onze koers voor volgend jaar is duidelijk: we investeren in digitaal om verdere groei van de marktplaats te bevorderen en daarbij is het verder verbeteren van onze dagelijkse dienstverlening onontbeerlijk,” legt Steven van Schilfgaarde, Chief Financial Officer van Royal FloraHolland, uit. “Met deze nieuwe faciliteit kunnen we al onze plannen voor 2018 realiseren. Het is een duidelijk teken van vertrouwen van de banken in onze koers.”
“Door de met de banken overeengekomen omvang van €195 miljoen is Royal FloraHolland toekomstbestendig en wordt een belangrijke randvoorwaarde ingevuld om de geformuleerde Strategie2020 tot uitvoer te brengen”, aldus Hans van Hooren, executive director van Rabobank. “Rabobank is er trots op om als coördinator van Royal FloraHollands eerste multi-bank kredietarrangement opgetreden te hebben."
Over Royal FloraHolland
Met 100.000 transacties per dag en duizenden soorten bloemen en planten is Royal FloraHolland dé internationale marktplaats en kennispartner die bijdraagt aan het succes van kwekers en hun klanten. Royal FloraHolland heeft een jaaromzet van 4,6 miljard euro en 4.291 leden waarvan 615 buitenlandse leden. Er zijn circa 2.500 klanten. In 2016 zijn er totaal 12,5 miljard stuks bloemen en planten verkocht. Momenteel zijn er 38 veilingklokken verdeeld over 5 vestigingen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Eelde en Veiling Rhein-Maas).