Floridata waarschuwt voor inventieve oplichters
Een stroom aan debiteurenaanvragen
De broers hadden via mail vele bloemenexporteurs benaderd. Deze Duitse bloemengroothandel zocht een nieuwe leverancier. Bij Floridata stroomden de aanvragen op deze debiteur meteen in een opvallend aantal binnen. Naast de e-mail van de broers, die een deelnemer met ons deelde en het opvallende aantal aanvragen, was er geen andere informatie over deze debiteur te vinden. Ook niet online, nergens. Wij informeerden de benaderde deelnemers dat wij geen informatie betreft deze debiteur konden vinden en dat voorzichtigheid werd aangeraden.
Nieuwe aanmelding
Een nieuw bedrijf meldde zich via de website aan voor Floridata. Deze naam kwam ons door de vele aanvragen echter meteen bekend voor. Om-en-om spraken de Nederlandse broers. Blumengrosshandel Neudorf gaf aan dat deelname aan Floridata hen een verstandig besluit leek voor hun startende bedrijf. “Wij zitten ook om de hoek, bij jullie in Aalsmeer” gaf één van de broers aan. Wij boden aan altijd even langs te kunnen komen voor kennismaking en wat extra uitleg over het initiatief. De folder zouden wij alvast even toe sturen en de broer zou deze beantwoorden met een aantal data en verdere gegevens om zo een afspraak in te plannen. Een reactie bleef uit. Wanneer wij de broer belden, nam altijd de andere broer op en bleek de broer net op dat moment afwezig. Adresgegevens werden nooit toegestuurd en de afspraak voor een bezoek werd nooit gemaakt. Het was de broers vermoedelijk duidelijk hoe Floridata werkte en waarom de benaderde exporteurs niet zo happig waren om aan hen te leveren.
Een andere naam
Uiteindelijk is één van onze deelnemers helaas toch gaan leveren, zij meldden ons al snel dat het hier om oplichting ging. Floridata informeerde wederom direct alle betrokken deelnemers. Daar het succes – na veel waarschuwen vanaf onze kant – voor de broers toch uit bleef, besloten zij voor een andere aanpak te gaan. Zij gingen verder onder een andere naam en met een ander verhaal. Ditmaal presenteerden zij zich onder andere als lijnrijdersbedrijf, die hun activiteiten binnenkort zouden gaan staken. Onder deze naam benadeelden zij verschillende exporteurs onder andere door het verkopen van karren en platen. Karren werden overgeboekt en de factuur betaald. Vervolgens werden de transacties echter teruggedraaid door Floraholland omdat de oplichtende partij enorm in de min kwam te staan. Door deze truc zijn meer dan 20 bedrijven benadeeld.
Één van onze deelnemers wees Floridata op deze praktijken, waardoor zij alle betrokken deelnemers weer konden informeren over de oplichting, ditmaal onder een andere naam. Duidelijk was dat het hier om dezelfde inventieve oplichters ging.
Bron: Floridata