Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hamiplant experimenteert met e-CMR

Elektronische vrachtbrief gaat zorgen voor miljoenenbesparing

De Nederlandse bloemen en planten gaan de hele wereld over. Voor het vervoer wordt veelal gebruik gemaakt van papieren vrachtbrieven. ​Maar er is een nieuwe ontwikkeling: de elektronische vrachtbrief e-CMR.

Gebruik daarvan kan alleen al in Nederland 180 miljoen euro per jaar aan administratieve lasten besparen. Deze week vindt de primeur plaats met de verzending door exporteur Hamiplant van planten van Nederland naar Tsjechië via e-CMR. De eerste lading is inmiddels aangekomen.



Voordelen
Voor Hamiplant levert transporteur Mandersloot deze week trolleys met planten af bij Tsjechische bouwmarkten voorzien van e-CMR. Het bedrijf Hamiplant is één van de grootste exporteurs van kamer- en tuinplanten. Jasper van der Klaauw, verantwoordelijk voor transport bij Hamiplant, ziet veel voordelen in digitaliseren van de logistieke keten: "Door de e-CMR te combineren met onze administratie kunnen we onze klanten snel van actuele informatie voorzien. Het gaat efficiëntie opleveren in de hele keten: minder handwerk, minder papierwerk, meer overzicht. Door efficiëntie bij de planning zijn we ook duurzamer."

EU-verband
Sinds de ratificatie van het CMR-verdrag in 1956 gebruiken transportondernemers in de EU een papieren vrachtbrief als geleidedocument voor transport. In 2008 is de mogelijkheid geboden om een elektronische vrachtbrief te gebruiken, op voorwaarde dat deze vrachtbrief voldoet aan het e-protocol op het CMR-verdrag en twee aan elkaar grenzende lidstaten het protocol hebben geratificeerd. Slechts 11 landen hebben het e-protocol geratificeerd: Nederland, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Tsjechië, Slovakije, Bulgarije, Estland, Letland en Litouwen.

Koploper
Nederland loopt voorop in de ontwikkeling en zoekt zoveel mogelijk medestanders in Europa. Brancheorganisaties TLN en evofenedex hebben samen de ontwikkeling van e-CMR gestimuleerd. De 90 jaar oude organisatie Beurtvaartadres, die sinds jaar en dag ervoor zorgt dat het bedrijfsleven zijn goederen met de juiste wettelijke documenten kan versturen, kreeg de opdracht een nieuw protocol te ontwikkelen. Dit protocol, TransFollow, is klaar voor gebruik. Maar nergens in de EU is zo’n protocol als TransFollow met bijbehorende software in gebruik.

Belang
TLN en evofenedex hopen dat deze Nederlandse innovatie door proeven zoals met Hamiplant een succes gaat worden. Van de Klaauw van Hamiplant benadrukt: "Het is in ieders belang dat de e-CMR de norm wordt in onze business. Laten we er een Europees succes van maken."

bron: EVO
Publicatiedatum: