Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bloeistimulering met stuurlicht weinig effect bij Viburnum

Het stimuleren van de bloei met stuurlicht in trekheesters in plaats van veel warmte te gebruiken, blijkt erg lastig. Dit blijkt uit onderzoek van Plant Lighting en Wageningen UR Glastuinbouw. Wel lijkt het mogelijk om warmte te besparen door lagere teelttemperaturen te gebruiken.

Trekheesters hebben van nature een koude periode nodig. Hierdoor wordt de knoprust doorbroken, waarop bij stijgende temperaturen in het voorjaar de bloemknoppen daadwerkelijk uitlopen en bloei ontstaat. In de teelt van trekheester wordt gedurende een korte periode zeer veel energie (ca. 30 m3 gas/m2 tot 40 m3 gas/m2 ) gebruikt om de knoprust te doorbreken en vroege bloei te induceren. In de literatuur zijn aanwijzingen gevonden dat dit type knoprust ook door stuurlicht doorbroken kan worden. Hiermee zou veel gas bespaard kunnen worden.



Resultaten

In het onderzoek zijn bij de trekheester Viburnum opulus ‘Roseum’ (Sneeuwbal) zes behandelingen uitgevoerd in vier temperatuur gecontroleerde kascompartimenten. Een compartiment met een standaard hoge teelttemperatuur (30˚C overdag) en drie met een lagere temperatuur (23˚C overdag). In twee van de drie koelere kascompartimenten werd op verschillende manieren stuurlicht gegeven om na te gaan of dit een positieve rol in de trekduur kan spelen.

De conclusies waren:
  • Ook bij lagere teelttemperatuur liepen de knoppen uit. Geconcludeerd kan worden dat ofwel 23˚C overdag al voldoende was om de knoprust te verbreken, of dat de knoprust al verbroken was.
  • Stuurlicht gaf weinig tot geen trekduurverkorting. Omdat de knoprust mogelijk al doorbroken was, werd niet duidelijk of stuurlicht dit proces al dan niet versnelt. In ieder geval versnelde stuurlicht het doorbreken van de knoprust niet significant in deze teelt.
  • Bij de hogere teelttemperatuur werd één tot anderhalve week eerder begonnen met oogsten. Het duurde bij de koelere behandelingen van 0 tot 4 dagen (belicht) tot een week (onbelicht) langer voordat >95% van de takken van goede kwaliteit geoogst was.
  • Een lagere teelttemperatuur gaf een verhoging van de takkwaliteit. Dit omdat meer knoppen de kans krijgen uit te lopen. Een lagere temperatuur kost minder gas. Het relatief grote aantal gebarsten knoppen in de warme behandeling vertekent het beeld mogelijk.
Lees hier meer over dit project (inclusief eindrapport).

bron: Kas als Energiebron
Publicatiedatum: