Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
René Fransen, Ai2

"Handel kan online, waarom dan nog de veiling?"

De snelheid waarmee de markt verandert, is groter dan ooit. En verandering betekent zowel kansen als de noodzaak tot aanpassen. Dat is in ieder geval de overtuiging van René Fransen, die met zijn bedrijf Ai2 de gevestigde orde stevig door elkaar aan het schudden is.

In een notendop: Ai2 regelt het betalingsverkeer tussen producent en koper efficiënter dan FloraHolland met dezelfde garantie direct vanuit de EAB pakketten van de kwekers. Daarnaast biedt Fransen een aanbod-order platform, Direct Connect (een platform waarop kwekers realtime voorraden kunnen delen met exporteurs en waaruit deze direct kunnen bestellen) en biedt hij klanten een stukje ‘fijn distributie’ op de veiling zelf inclusief voorraad beheer voor kwekers op de marktplaats (ondergebracht in de bv AGS). Kwekers en handelaren kunnen van een van deze diensten of combinaties daarvan gebruik maken.

Op het eerste gezicht klinkt dat allemaal eenvoudig en misschien niet eens heel nieuw. Steeds meer handel gaat digitaal en bedrijven die hierin bijstaan – in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, het faciliteren van de logistiek, de financiële afhandeling – zijn al lang niet meer uniek. Toch is het bijzonder, want – en nu komt het – het zet de bestaande structuren op losse schroeven. En met name het logge veilingapparaat FloraHolland.

Kan het ook anders?
“Er komen steeds meer kwekers en kopers bij ons die geen veilingnummer meer (willen) hebben. Of dat er meer zijn dan vroeger en of dat aantal groeit, weet ik niet. Wat ik weet, is dat ze ons steeds beter weten te vinden. En zij komen bij ons, omdat ook zij de wereld zien veranderen en zich – gezien al die veranderingen, gezien de worsteling van de veiling met de eigen toekomst en identiteit, gezien het aanbod (waaronder ook wijzelf) dat zegt: er zijn alternatieven, even goed of zelfs beter en tegen lagere kosten – afvragen: “misschien kan het ook anders?” Die kwekers zijn op zoek naar vergelijkbare, alternatieve betalingsmogelijkheden: even veilig en even gegarandeerd, maar dan zonder hoge lidmaatschapskosten en afzetbeperkingen, en zij zoeken bovendien – en ook dat is niet onbelangrijk – een partij die, i.t.t. FloraHolland, niets onderneemt met de transactie informatie.”

Toegevoegde waarde
Het zijn veranderingen die je niet tegenhoudt, weet René. "Wanneer handel, in al diens facetten, online kan, waar heb je dan die enorme coöperatie nog voor nodig? De toegevoegde waarde van FloraHolland is niet een klok maar een snelle logistieke afhandeling na het koopproces. Daarom gaat een handelaar daar kopen. Laat je dat weg, dan vervalt de toegevoegde waarde. Het zelf ondernemen van FloraHolland op de afzetmarkt van haar klanten, met als reden de veranderende markt, is een onbegrijpelijke zet, daar de huidige inkomstenstroom afhankelijk is van de huidige export klanten."

Daarnaast zijn er nog andere prikkels die kwekers ertoe aanzetten verder om zich heen te kijken. "Wanneer een handelaar bij een kweker komt en hem zegt: ik wil jouw bloemen kopen, maar dan wel buiten de veiling om, dan zal deze kweker, zelfs als deze nostalgische of anderzijds warme gevoelens voor de veiling koestert en zegt deze nodig te hebben, zich toch achter de oren krabben." Bovendien komen ook andere partijen op (bijvoorbeeld FloraXchange), die weliswaar concurrenten zijn, maar ook laten zien dat het anders kan. "Daar ben ik blij mee, met meerdere platformen gespecialiseerd in verschillende segmenten en diensten ontwikkelt de sector sneller en kunnen kwekers en kopers kiezen welke aanbieder het beste bij hun bedrijfsvoering past."

10 jaar
De gang naar online is al jaren geleden ingezet. Ai2, dat dit jaar 10 jaar bestaat, is daarvan het bewijs. En nu lijkt een en ander toch echt in een stroomversnelling te geraken. Steeds meer, meent Fransen, lijkt het bewustzijn van ‘als we het anders gaan doen, moet het ook echt anders en moet je vertrouwde structuren loslaten’ door te dringen. “Alleen de veiling zelf, slaat in mijn optiek de plank volledig mis. Nu gaan anderen er, in steeds grotere getale en steeds harder, omheen.”


Voor meer informatie:
Ai2
René Fransen, directeur
Postbus 101
2420AC Nieuwkoop
M: +31(0)610643591
W: info@ai2.nl
www.ai2.nl
Publicatiedatum: