Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We streven naar een gemiddeld marktaandeel van 20% in ieder hoofdgewas"

Dummen Orange neemt Olij Rozen over

Opnieuw heeft Dümmen Orange een bedrijf over genomen, namelijk Olij Rozen International/ Olij Breeding. Veredelaar Olij heeft de hoofdvestiging in De Kwakel. Daarnaast heeft het bedrijf vestigingen in Ethiopië, Kenia, Colombia en Ecuador. De merknaam Olij Rozen zal op termijn opgaan in Dümmen Orange.

Het is de vierde overname sinds DNA Green Group in april 2015 de naam veranderde in Dümmen Orange. Onder andere Florexpo, Wander Tuinier en Hobaho maken inmiddels deel uit van de groep. Volgens Ringo Veenman, Commercieel Directeur van Dümmen Orange is het doel niet om zo groot mogelijk te worden. "We willen completer worden en we streven om gemiddeld 20 procent marktaandeel te behalen in ieder hoofdgewas. Dit doen we door autonome groei en acquisitie", vertelt hij. "Met de overname van Olij is Dümmen Orange niet niet alleen meer rozenveredelaar, maar ook een rozenvermeerderaar." Volgens hem speelt ook mee dat Dummen een kleine speler is in Zuid-Amerika en Olij juist een grote. "Olij is sterk in het assortiment waar wij dat niet zijn", zegt Veenman.

Volgens Veenman en Ruud Olij, directeur van Olij, zijn er ook vele voordelen voor Olij. “Door onderdeel te worden van Dümmen Orange kunnen we een breder assortiment bieden aan al onze klanten en gebruik maken van technische kennis en logistiek voor een beter product”, zegt Ruud Olij, directeur Olij. “Onze activiteiten vullen elkaar goed aan en we kijken uit naar de versterkte toegevoegde waarde voor onze klanten en onze agentschappen wereldwijd”.

Maar ook op het gebied van ziektebestrijding en fytosanitaire oplossingen liggen er kansen voor Olij. Door het zogenoemde Green Care-beleid van Dümmen Orange wordt gericht gewerkt aan het leveren van gezonde stekken en planten. Hans van den Heuvel, directeur R&D Dümmen Orange: “Wij hebben in de voorbereiding van de acquisitie de prioriteit gegeven aan de implementatie van Green Care voor rozen, inclusief een ‘Elite’ stap in het proces waardoor we een schoon product kunnen borgen. Onze klanten mogen erop rekenen dat dit binnen enkele maanden leidt tot een duurzame verbetering”.

Ook de kennis op het gebied van DNA merker-gestuurde veredeling wordt gedeeld met Olij waardoor er gerichter rozen met bijvoorbeeld resistentie tegen ziekten en plagen kunnen worden veredeld. Hierdoor worden teelt en product meer milieuvriendelijk en meer duurzaam. Harry Kloppenburg, Commercieel Directeur Dümmen Orange: “De activiteiten van Olij bieden de mogelijkheid om onze veredelingsactiviteiten voor meer van onze gewassen te optimaliseren en betere en innovatieve rassen op de markt te brengen. De synergievoordelen van veredeling, verkoop en marketing maken dit een geweldige kans voor beide bedrijven.”

Dummen op overnametocht
Meer dan een jaar geleden, op 23 april 2015, veranderde DNA Green Group diens naam in Dümmen Orange. Bekende namen als Lex+, Bertels, Terra Nigra, Dümmen Group, Agribio China, Agribio Colombia, Oro en PLA gingen er per direct in op. Korte tijd later sloten ook Rijnplant, Ecke, Oglevee, Red Fox, Fides, Japan Agribion en Barberet & Blanc zich bij de groep aan en niet veel later breidde het uit met de acquisitie van veredelaars als Florexpo en, recentelijk, Wander Tuinier, Hobaho en nu behoort Olij Rozen International/ Olij Breeding ook tot de groep.

"Sommige denken dat groei een doel op zich is, maar dit is niet het geval", zegt Veenman. Hij benadrukt dat het doel niet is om de grootste te worden maar om zo compleet mogelijk te worden. "Wij zijn blij met goede concurrentie. Dit houdt ons en ieder ander in de sector scherp en bevorderd de product ontwikkelingen."

Wie volgt?
Kunnen we meer overnames verwachten in deze sector? "Op het moment niet, maar zeg nooit nooit. De laatste tijd benaderen niet alleen wij bedrijven, maar bedrijven ook ons. Maar zoals eerder vermeldt, we nemen niet zomaar alles over om de grootste te worden. De overnames zijn allemaal wel overwogen beslissingen. De bedrijven die we over hebben genomen hebben allemaal toegevoegde waarde. Niet alleen voor ons, maar ook voor het bedrijf."


Publicatiedatum: