Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
langer vaasleven dankzij stroomlijnen keten

'Afrikaanse roos in KLM freighter 2 graden kouder'

“Het zal echt niet voor alle vracht gelden, maar over het algemeen kunnen wij nu een vaasleven garanderen van 1 tot 2 dagen meer dan onze concurrentie.” Het is het resultaat van een uitvoerige pilot van KLM en Panalpina - Airflo, in Kenia KLM’s belangrijkste logistieke partner aan de grond, geleid door FlowerWatch. En dat is groter nieuws – en een grotere winst – dan zich op het eerste gezicht allicht laat vermoeden.


 
Aan het woord is Noud Duyzings, bij Air France KLM Martinair verantwoordelijk voor de Cargo Divisie in Oost – en Zuid Afrika. Hij vertelt over een gezamenlijk project van FlowerWatch, Panalpina - Airflo en Air France KLM Martinair Cargo waarbij zij zich de vraag stelden: Hoe krijgen we die bloemen, weliswaar tegen concurrerende prijzen, maar óók in een kwalitatief zo optimaal mogelijke vorm bij de klant?
 
“Om hier een antwoord op te vinden, was het allereerst nodig de logistieke keten in al zijn details te analyseren”, aldus Noud. “Je stuit dan op een aantal knel- / verbeterpunten, die in theorie eenvoudig te verhelpen zijn. Zo bleek dat er aan de kant van Panalpina - Airflo winst kon worden behaald door consequenter de temperatuur van binnenkomende goederen te meten en deze, wanneer die onder een bepaald niveau zaten, sneller de vacuüm koeler in te rijden. Of dat wij van onze kant dikwijls goederen al uit de koeling haalden voordat binnenkomende goederen goed en wel uit het vliegtuig waren waardoor bloemen onnodig lang in de warme buitenlucht stonden. Of dat – en dat is eigenlijk wel geinig – een aanbeveling op de briefing voor de vlieger wat ongelukkig bleek. Daar stond iets op in de trant van ‘deze vracht tussen 2 – 8 graden houden’ met als gevolg dat de piloot de koeling dus altijd op 8 graden zette, terwijl een paar graden minder beter is. De temperatuur staat nu op max 5 graden”



Kortom: wanneer je de keten van voor tot achter in kaart hebt gebracht – wanneer je, om met FlowerWatch te spreken, weet hoeveel graaduren (tijd x temperatuur) het transport meet – en je daarin de knelpunten geïdentificeerd hebt, is de volgende stap het opstellen van aanbevelingen. In theorie zijn dat vaak niet de meest ingewikkelde ‘trucjes’, hoewel je – benadrukt Noud – wel de juiste trucjes op het juiste moment moet doen en, nog lastiger, daarin consistent moet zijn. De briefing voor de piloot aanpassen is een. Zorgen dat er in, zeg, 24 uur, nergens iets mis gaat is een tweede.
 
De pilots zijn inmiddels al weer enige maanden geleden gehouden. Tijd om je af te vragen: is dat vaasleven structureel verbeterd, of komt er zogezegd makkelijk de klad in? “Natuurlijk gaat er echt nog wel eens wat mis, maar inderdaad: onze bloemen staan gedurende transport gemiddeld 2 graden kouder, wat, afgaand op het model van FlowerWatch, grofweg correspondeert met 2 dagen vaasleven. En dat is toch geen beroerd resultaat, als je nagaat dat Air France KLM Martinair Cargo verreweg de grootste transporteur van Afrikaanse bloemen naar Nederland is. Bovendien is het”, besluit Noud, “een leuke opsteker op het gebied van CSR. Een langer vaasleven, maar ook het feit dat de bloemen minder vaak terug gekoeld moeten worden, maakt het per definitie toch kostbare transport weer een stuk duurzamer.”

Voor meer informatie:
AF-KL Cargo
Noud Duyzings
E: [email protected]
www.afklcargo.com



Voor meer informatie:
FlowerWatch
Jeroen van der Hulst
E: [email protected]
www.flowerwatch.nl



Panalpina Airflo Ltd
E: [email protected]
www.panalpina.com